Laurence Anyways (DVD) RECENSIE

Laurence Emmanuel James Alia is een gelukkige leraar Frans die met zijn vriendin Fréderique (afgekort tot Fred) op wie hij smoorverliefd is, in Montréal woont. Maar schijn bedriegt, want Laurence zit al dertig jaar lang in een verkeerd lichaam. Op zijn verjaardag vertelt hij aan Fred dat hij zich in werkelijkheid al jarenlang een vrouw voelt en voortaan als vrouw door het leven wil gaan. Hij houdt echter nog veel van haar en wil zijn leven dan ook met haar blijven delen. Voor Fred is het een grote schok, want zij houdt onvoorwaardelijk veel van hem. Ze besluit daarom ook om hem bij te staan bij zijn overgang van een man naar een vrouw. Maar hoe sterk is hun liefde en is het voldoende om bij elkaar te blijven?

De film begint met een voice over. Gedurende de film komt er nog een tweede stem aan het woord. De twee stemmen vullen als het ware de gaten in die leeggelaten worden in de film. Al snel wordt het duidelijk dat Laurence een interview geeft en dat het gesprek als een tweede lijn fungeert, terwijl de film in werkelijkheid met een flashback (van tien jaar terug) begint. De ontwikkeling van Laurence van een man naar een vrouw wordt geleidelijk opgebouwd. Als kijker stap je in een emotionele achtbaan met als einddoel het bereiken van Laurence zijn werkelijke identiteit. Tijdens een zoektocht van ruim drie uur en tien jaar verder, zien wij de starende blikken, veel gescheld, ruige klappen en een onbegrijpelijke gemeenschap waar Laurence mee te maken krijgt tijdens zijn metamorfose. Vooral in de jaren tachtig van de twintigste eeuw - waar de mensen nog niet zo ruimdenkend zijn - blijkt het een big deal om als transseksueel naar buiten te komen.

Naast de prachtige beelden en de ontroerende muziek, bespreekt de film een interessant onderwerp. Het gaat uiteindelijk niet alleen maar om een zoektocht naar identiteit, maar ook om hoe sterk de liefde kan zijn in moeilijke situaties. Bovendien levert de film veel stof tot nadenken en enkele citaten blijven je nog lang bij. Eén in het bijzonder bleef nog een tijdje hangen. Laurence zegt tegen Fred: “onze liefde was geen dom geluk.” Het enige minpuntje is dat de film mijns inziens wat korter had mogen. Ook is hij niet geheel toegankelijk voor elk publiek door zijn hoge arty gehalte.

Zou jij na het lezen van deze recensie de film willen zien?

Laurence Anyways

1  2  3  4  5

Laurence en zijn vriendin Fred zijn soulmates en smoorverliefd. Wanneer zij Laurences dertigste verjaardag vieren, doet Laurence een bekentenis die hun leven volledig op zijn kop zet: hij wil een vrouw worden. Samen beginnen Laurence en Fred aan een stormachtige reis die hen dichter bij zichzelf en bij elkaar zal brengen.

- Bekijk hier de trailer van Laurence Anyways: