Sister (DVD) RECENSIE

Nu ben ik nog nooit op wintersport geweest, maar ik kan me zo voorstellen dat je tijdens je skivakantie meer bezig bent met sneeuwpret dan met de mensen die wonen op de plek waar jij je vakantie doorbrengt. Sister, van de Frans-Zwitserse regisseur Ursula Meier, gaat juist over díe mensen.

De twaalfjarige Simon woont samen met zijn zus Louise in aan aftands appartement in de buurt van een luxe skiresort. Om in hun levensonderhoud te voorzien steelt Simon skispullen van toeristen, om die vervolgens door te verkopen aan wie maar geïnteresseerd is. Wanneer zijn zus werkloos wordt, is ze afhankelijk van het handeltje van haar broertje. Dit maakt hun relatie er niet beter op.

Sister geeft een schrijnend beeld van het contrast tussen de onbezorgde vakantievierders bovenop een berg in Zwitserland en de mensen die onderaan die berg wonen – letterlijk aan de onderkant van de maatschappij. Het gemak waarmee Simon dure spullen van toeristen af weet te nemen, om de huur te kunnen betalen, zet je toch wel even aan het denken. Zo ook de uitzichtloosheid van deze manier van geld verdienen: wat als het skiseizoen straks voorbij is?

De film gaat voornamelijk over de relatie tussen broer en zus. Terwijl Louise de oudste van de twee is, is het Simon die het huishouden (voor zover daar sprake van is) draaiende houdt. De acteurs die de rollen van het tweetal spelen, doen dit ook op een geloofwaardige manier: de jonge Kacey Mottet Klein zet een dappere Simon neer, een jongen die al lang leden heeft leren leven met de situatie, terwijl Léa Seydoux alle aandacht (zowel die van haar broer als van de kijkers) opeist als zijn kwetsbare zus. En dan is er nog die plotwending halverwege de film, die alles in een heel ander daglicht zet…

Sister is een echte slice of life-film, een film die als het ware een fragment uit het leven van de hoofdpersoon laat zien. Verwacht geen keurig afgerond verhaal en vergeet het gelikte wereldbeeld van Hollywoodfilms, maar laat je onderdompelen in de wereld van Simon en Louise. Je moet er even de tijd voor nemen, maar Sister is het waard.

Lijkt het jou leuk om een film te kijken dat zich afspeelt in een wintersport gebied?

Sister

1  2  3  4  5

Simon (Kacey Mottet Klein) woont alleen met zijn aantrekkelijke zus Louise (Léa Seydoux: Inglourious Basterds, Les Adieux a la reine, Mission Impossible). Omdat Louise geen baantje vol kan houden, komt er weinig geld binnen. Om te overleven steelt Simon ski-uitrustingen van rijke toeristen, die hij vervolgens verkoopt aan kleine kinderen. Een kleine, maar winstgevende bijverdienste. Als Louise weer eens werkloos wordt, profiteert ze mee van het handeltje van Simon dat steeds beter begint te draaien. Zo wordt zij steeds afhankelijker van hem.

- Bekijk hier de trailer van Sister: