The Host (BIOS)

De film The Host is gebaseerd op het gelijknamige boek van Stephenie Meyer, auteur van de Twilight Saga. In Nederland is het boek The Host beter bekend als Zielen.

Er is op aarde nog maar een kleine groep mensen over, die vechten tegen de overname van hun lichaam door zogenaamde zielen. Na de overname hebben de zielen totale controle over het lichaam dat ze betreden. In sommige bijzondere gevallen verzet de geest van het mens zich tegen de ziel die het lichaam probeert over te nemen. De ziel Wanderer krijgt het mensenlichaam van Melanie Stryder (Saoirise Ronan) toegewezen. Melanie is alleen niet van plan zo maar op te geven en vecht terug. Ze is vastbesloten haar broertje Jamie (Chandler Canterbury) en vriend Jared (Max Irons) terug te vinden.

Melanie toont Wanderer haar herinneringen en emoties en weet haar ervan te overtuigen haar te helpen. Wanneer ze haar familie terug vindt, weten zij niet dat Melanie nog steeds aanwezig is in haar lichaam. Ze zien aan haar ogen dat haar ziel is overgenomen, maar haar oom is een van de weinigen die gelooft dat Melanie nog steeds in haar lichaam aanwezig is. De verschillende meningen zorgen voor een onderlinge strijd om vertrouwen. Wanderer en Melanie raken door hun speciale band steeds meer gehecht aan elkaar. Weet Melanie haar familie en vrienden ervan te overtuigen dat haar geest nog steeds leeft, zonder Wanderer in gevaar te brengen? En voor het te laat is en er geen mens meer over is...

De romantische sciencefiction thriller begint met een spannende actiescène waardoor je direct middenin de film zit. Het verhaal wordt niet in chronologische volgorde verteld, waardoor je niet direct de achtergrond van Melanie weet. Hierdoor werd ik erg nieuwsgierig gemaakt en bleef ik geboeid naar film kijken.

Saoirise Ronan speelt de rol van Wanderer en Melanie in hetzelfde lichaam. De manier waarop dit in de film verwerkt is, vind ik erg knap en overtuigend gedaan. Ondanks dat de twee personages door dezelfde persoon worden gespeeld, zijn het overduidelijk verschillende karakters. De gesprekken en discussies die ze met elkaar voeren, zorgen regelmatig voor hilarische situaties.

Het is jammer dat sommige verhaallijnen niet verder werden uitgewerkt. Zo is er de Zoeker die Wanderer/Melanie blijft achtervolgen. Later blijkt dat er meer achter haar zit dan dat je in eerste instantie denkt. Helaas was er in de film weinig ruimte voor een uitgebreide achtergrond van de Zoeker. Ik was graag wat meer over haar te weten gekomen.

The Host is een goede combinatie van actie en romantiek met een goede dosis humor en tranentrekkende momenten. Het is jammer dat The Host geen vervolg heeft, want ik had graag nog meer van Melanie en Wanderer willen zien!

Ons oordeel:

Denk jij dat de film kan tippen aan het boek?