Saving Mr. Banks (BIOS)

De dochters van Walt Disney vroegen hun vader om hun favoriete boek Mary Poppins te verfilmen. Walt Disney stemde hiermee in en vroeg schrijfster P.L. Travers om de rechten. Zij ging hier echter niet mee akkoord. Twintig jaar lang bleef Disney het proberen, maar zonder succes. Op het moment dat de boeken van P.L. Travers niet meer zo goed verkopen raakt de schrijfster in geldnood. Noodgedwongen reist zij naar Los Angeles (in 1961) om met Walt over de filmrechten van het boek te praten. P.L. Travers blijkt echter een nukkige, 'aparte' vrouw te zijn. Disney trekt alles uit de kast, maar het mag niet baten. Pas op het moment dat ze dieper op de roots van Mary Poppins ingaan lijkt alles op zijn plaats te vallen…

De rol van P.L. Travers wordt vertolkt door Emma Thompson en Walt Disney wordt gespeeld door Tom Hanks.

Wát een ge-wel-di-ge film! Een hele diepe buiging voor Emma Thompson en Tom Hanks. Het zou mij niets verbazen als hier minimaal één Oscarnominatie uitrolt. Zelden heb ik zo vaak hardop om een film gelachen (zeker niet in een zaal vol collega-recensenten) en liet ik ook bijna een traantje aan het einde.

Disney maakt geweldig gebruik van zelfspot, dat hilarische scènes oplevert. Ze hebben wel een grotesk gevoel voor drama, maar omdat het zo goed getimed is werkt het en klopt het allemaal. Een prachtig stukje geschiedenis over één van de mooiste kinderfilms ooit.

Verwacht geen commercieel Hollywood spektakel, maar een mooi verhaal. Natuurlijk is het wel groots en commercieel, maar geen standaard, doorsnee film. Elk detail klopt en het acteerwerk is formidabel. De humor is scherp en gevat en het gevoel voor drama weet je te raken. Voeg daar nog een vleugje jeugdsentiment aan toe en je bioscoopbezoek is compleet. Leuk detail zijn de originele foto’s uit die tijd tijdens de aftiteling. Ik raad iedereen aan deze film te kijken, hij is namelijk echt heel erg bijzonder!

Ons oordeel:

Ga jij naar de bioscoop voor Saving Mr. Banks?