Joséphine (DVD) RECENSIE

Zoals ik bij een feelgood film aan Hollywoodfilms denk, denk ik bij Franse films aan art house films met dromerige levenslessen. Dat een Franse feelgood film ook een schot in de roos kan zijn, bewijst Agnès Obadia’s Joséphine, een film gebaseerd op een stripverhaal van Pénélope Bagieu.

Joséphine is bijna dertig, geobsedeerd door de omvang van haar billen (ze gaat vanavond écht op dieet) en nog altijd zonder de zo gewenste niet-rokende-goede-kok-die-van-katten-houdt-en-veel-kinderen-wil. Haar enige troost is dat ze samenwoont met Brad Pitt… Een schrale troost, want Brad is haar kat. Wanneer haar zus aankondigt dat ze gaat trouwen, verzint Joséphine een rijke Braziliaanse hartchirurg voor wie ze naar de andere kant van de wereld gaat verhuizen - een leugentje dat haar in een wervelwind van avonturen stort.

Joséphine is precies wat je verwacht van een film in een knalroze dvd-hoesje: een vrolijke vrouwenfilm met een heerlijk onhandige hoofdpersoon, die het allemaal goed bedoelt, maar alles net even verkeerd aanpakt. Hoe kan ze nu niet zien dat haar droomman recht voor haar neus staat?! Hilarisch zijn vooral de scènes waarin ze in haar eigen huis haar vrienden probeert te ontlopen, die haar appartement onderverhuurd hebben omdat de eigenaresse verondersteld wordt in Brazilië aan het strand te liggen. Ze mag dan mopperen over haar a-sportiviteit, Joséphine springt verrassend soepel over banken en onder tafels.

Ondanks dat de film keurig binnen de lijntjes van het feelgood genre blijft, is Joséphine verfrissend anders dan anders. Alleen al het feit dat in deze romantische film Frans gesproken wordt, de taal der liefde bij uitstek, geeft net even dat beetje extra. Daardoor vergeef je de makers de ongeloofwaardig dikke billen van de hoofdrolspeelster en het makkelijke eind. Tip voor een avondje met vriendinnen, vrolijkheid gegarandeerd!

Zou jij deze film graag willen zien?

Joséphine

1  2  3  4  5

Joséphine is bijna 30 en geobsedeerd door de omvang van haar billen, de oorzaak van al haar problemen. Daarnaast heeft ze nog altijd niet de man van haar dromen, alias niet-rokende-goede-kok-die-van-katten-houdt-en-die-veel-kinderen-wil gevonden. Haar enige troost is dat ze samenleeft met Brad Pitt...een schrale troost, want Brad is haar kat. Wanneer haar zus haar huwelijk aankondigt, is dat de druppel die de emmer doet overlopen. Ze verzint een liefdesverhaal, met in de hoofdrol een rijke Braziliaanse chirurg die om haar hand vraagt en haar zal meenemen naar het einde van de wereld. Een leugentje dat haar in een wervelwind van avonturen zal storten.

- Bekijk hier de trailer van Joséphine:

• De boom die een wereld was - Yorick Goldewijk

• Tussen twee kwaden - Laura Diane