Recensie: Cinderella RECENSIE

Het jonge meisje Ella woont samen met haar vader en moeder in een prachtig huis op het platteland. Met zijn drietjes zijn ze dolgelukkig, totdat haar moeder overlijdt. Ella geeft toestemming aan haar vader wanneer hij vraagt om een tweede kans op geluk, en dat is het moment waarop haar stiefmoeder en twee stiefzusjes in het huis komen wonen. Maar dan overlijdt ook haar vader op reis. Langzamerhand wordt Ella niet meer behandeld als dochter en zus, maar als huishoudelijke hulp. Haar nieuwe en gruwelijke familie doopt haar om tot Cinderella, het meisjes dat niet meer is dan as.

Bij het zien van de eerste beelden wist ik al dat dit een film naar mijn hart zou zijn. Ik was werkelijk overdonderd door al die prachtige kleuren op dat witte doek! Mocht het verhaal slecht zijn, dan was ik in ieder geval al verkocht door de prachtige kostuums die gedragen werden. Ik was verliefd. En over verliefd zijn gesproken, die prins zag er behoorlijk goed uit!
Gelukkig was het verhaal verre van slecht. Ik herleefde het sprookje uit mijn jeugd en merkte tot mijn opluchting dat het verhaal niet enorm veranderd was. Er waren nog steeds hysterische stiefzusjes die niet konden zingen, de beste vriendinnen van Assepoester waren nog steeds een stel piepende muizen en ze ging nog steeds naar het bal in een prachtige jurk dankzij haar Fairy God Mother. Toch waren enkele dingen net iets anders, en dat is maar goed ook. Het bracht een frisse wind in een eeuwenoud sprookje.

Hoewel er alsnog cheesy en af en toe overdreven scènes inzaten waarvan je twijfelt of het überhaupt mogelijk is, was de moderne versie van het sprookje een stuk realistischer. Ik had het gevoel dat nu pas duidelijk werd hoe de vork precies in de steel zat. Waarom Cinderella zo lieflijk was, waarom ze opeens een stiefmoeder kreeg en waarom deze vrouw zo kil was naar het meisje. Nog leuker vond ik dat je ook een kijkje in het leven van de prins kreeg. Je kwam zoveel meer te weten over de personages.

Ik was geroerd door de film, en werd ondanks het feit dat ik het einde van de film wel kon raden toch iedere keer verrast. Ik heb gelachen vanwege de vele (droge) humor, ik heb kippenvelmomenten beleefd op het moment dat de klok 12 uur sloeg en ik heb gehuild tijdens de tragische scènes. O ja, ik geef het toe. Ik heb gehuild om een sprookje.
En ik zou het zo weer doen. Een sprookje in een modern jasje dat iedereen moet zien, dat is Cinderella.

Cinderella

1  2  3  4  5
    (7 stemmen)

In het verhaal van Cinderella, ofwel Assepoester, volgen we het lot van de jonge Ella, wier vader opnieuw trouwt na de dood van Ella's moeder. Omdat ze haar liefhebbende vader wil steunen, verwelkomt Ella haar nieuwe stiefmoeder Lady Tremaine en haar dochters Anastasia en Drisella met open armen. Als Ella's vader echter ook onverwacht sterft, wordt ze het slachtoffer van haar jaloerse en gemene nieuwe familie. Ella is nu niks meer dan een dienstmeid bedekt door as, wat haar de bijnaam Assepoester oplevert. Ondanks deze tegenspoed laat Ella zich niet kennen en probeert ze haar moeders laatste woorden te eren en 'moedig en aardig te blijven'. Als ze vervolgens een knappe vreemdeling ontmoet in de bossen, die een prins blijkt te zijn, lijkt Ella's lot eindelijk te veranderen.

Bekijk hier de trailer: