Recensie: Bears RECENSIE

Disneynature’s film Bears gaat over een berenfamilie in Alaska. Moederbeer Sky zet met haar twee welpen Amber en Scout de eerste stappen buiten haar winterhol. Het is tijd dat ze vertrekken naar de kust en op zoek gaan naar voedsel. Je leeft mee met de twee jonge welpjes die nieuwsgierig hun eerste stapjes zetten in de spannende wereld, waarin moeder Sky hard moet werken om ze te behoeden voor de gevaren. Alaska is bekend om zijn zalmtrek en in de zomer maken de beren handig gebruik van de overvloed aan zalm in de zoektocht naar voedsel. Sky heeft dat zeker nodig, anders heeft ze in de winter niet genoeg vetreserves om haar jongen te voeden. Maar hoe kan ze jagen op voedsel en tegelijkertijd haar Amber en Scout behoeden voor de roofdieren en de hongerige mannetjesberen?

Disneynature kwam eerder in 2012 met de natuurdocumentaire Chimpanzee en nu dus met het verhaal over de berenfamilie in het adembenemende Alaska. Alleen al de prachtige beelden van het de besneeuwde bergen, afgewisseld met eindeloze grasvelden, bos en de zee maken de film meer dan het kijken waard. Dat is de leefomgeving van de bruine beren in Alaska. De documentaire zit vol met vertederende en spannende momenten voor de jonge berenfamilie op weg naar de zalmtrek. Het wordt wel snel duidelijk dat je naar een Disneyfilm kijkt. Door de achtergrondmuziek waan je je al snel in Disneyland, maar dit haalt de film zeker niet naar beneden. Waar je misschien wel even moeite mee kan hebben is de stem van de verteller. Thomas Acda spreekt de Nederlandse versie in en hij klinkt vaak erg plat. Als je de documentaires ingesproken door David Attenborough gewend bent, is dat wel iets waar je je even overheen moet zetten.

Los daarvan is Bears een adembenemende documentaire voor jong en oud en krijgt van mij daarom vier hartjes.

Bears

1  2  3  4  5

In een episch verhaal van adembenemende schaal laat Disneynature's nieuwe True Life Adventure "Beren" een jaar uit het leven van een berenfamilie zien. Twee indrukwekkende welpen leren hun belangrijkste lessen van hun leven. Hun reis begint bij een majestueuze Alaska, vol met leven, waar ze ontwaken van hun winterslaap om de bittere kou te trotseren. De wereld buiten is spannend, maar riskant als de welpen na spelen een lawine opwekken. Naarmate het seizoen verandert van lente naar zomer, moeten de bruine beren hard werken om voedsel te vinden, om uiteindelijk te feesten op een overvloedige vangst van zalm. De beren moeten voorzichtig zijn, want er zijn ook rivaliserende mannelijke beren en roofdieren, met altijd een aanwezige wolf. "Beren" vangt de snel bewegende actie en spanning van het leven in de laatste grote wildernis, Alaska!

Bekijk hieronder de trailer: