Recensie: Crimson Peak RECENSIE

Edith Cushing (Mia Wasikowska) zegt stellig te geloven in geesten. Toen ze klein was, is die van haar pas overleden moeder aan haar verschenen. Ondertussen is ze opgegroeid tot een jonge vrouw en ambieert ze een schrijverscarrière. Wanneer de Britse heer Thomas Sharpe (Tom Hiddleston) samen met zijn zus Lucille (Jessica Chastain) arriveert, die op zoek is naar investeerders voor zijn idee, valt ze als een blok voor hem. Na de dood van haar vader laat ze haar jeugdvriend, dokter Alan McMichael (Charlie Hunnam), achter en trekt met Thomas naar Engeland. In het landhuis op Crimson Peak ontdekt ze al snel dat het gebouw en zijn bewoners heel wat geheimen herbergen.

Crimson Peak werd bij de filmrelease vaak onder de noemer horror geschoven, waardoor liefhebbers van het hedendaagse genre soms teleurgesteld de zaal weer uitkwamen. Regisseur Guillermo del Toro gaat immers heel spaarzaam om met de schrikeffecten en de spoken in deze film. De film heeft weinig tot niets te maken met spookverhalen in het genre van Paranormal Activity of de remake van Poltergeist uit 2015. Del Toro blaast met zijn film de gothic romance op adembenemende wijze nieuw leven in.

Dit verhaal moet het hebben van de sfeer, het prachtige decor en de onderlinge spanning tussen de personages. Het verhaal zelf is een mager beestje, in die zin dat het weinig nieuws toevoegt en dat de geoefende kijker zich niet van de indruk zal kunnen ontdoen dat deze plot al eens de revue gepasseerd is.

Visueel is het echter een pareltje en wat betreft het acteerwerk van Tom Hiddleston en Jessica Chastain is het ook een schot in de roos. Het landhuis is overduidelijk vervallen, langzaam aan het wegzinken in een laag rode klei, maar blijft magnifiek door alle krullen, verborgen hoeken en donkere met hout beklede gangen en trappen. De spoken maken je niet bang, het huis wel.

Hiddleston leeft zich uit als de aan lager wal geraakte edelman Thomas Sharpe door het ene moment heel innemend en het volgende moment erg donker en zelfs een beetje labiel uit de hoek te komen. Mia Wasikowska, die Edith speelt, had haar personage iets sterker uit de hoek mogen laten komen. De heldin van het verhaal blijft een beetje naïef vasthouden aan het onschuldige meisje dat ze aan het begin van het verhaal was. Dit wordt helemaal goedgemaakt door Jessica Chastain die als Lucille op subtiele wijze de aandacht van de kijker naar zich toetrekt en haar rol als creepy zus alle eer aandoet.

Op deze dvd zijn de extra’s helaas erg beperkt. Je krijgt alleen de kans om een paar weggeknipte scenes te bekijken. Leuk, maar dat is het dan. Geen interviews met de acteurs of de regisseur, geen achtergrond bij het verhaal, geen making of. Wie tegenwoordig een dvd koopt, verwacht meer. Hier lag bijvoorbeeld de mogelijkheid voor het grijpen om de kijker wat langer stil te laten staan bij het overdonderende decor van het landhuis en het spel met kleur dat de regisseur door de hele film heen gebruikt om de tegenstellingen tussen de twee vrouwelijke hoofdpersonages aan te geven. Een gemiste kans dus.

Laat het ontbreken van veel bonusmateriaal je echter niet tegenhouden om Crimson Peak te bekijken. Al was het maar omdat Tom Hiddleston de charmante en tegelijk wat beangstigende Thomas Sharpe met zoveel overtuiging weet neer te zetten dat je het zelf niet erg zou vinden om terug naar het begin van de 20ste eeuw gekatapulteerd te worden en even in een wijde jurk met pofmouwen rond te lopen.

Crimson Peak

1  2  3  4  5

De jonge, aspirerend schrijfster Edith Cushing wordt verscheurd door haar liefde voor haar jeugdvriend en de verleiding van een mysterieuze buitenstaander. Ze probeert te ontsnappen aan de geesten uit haar verleden en komt terecht in een huis dat ademt, bloedt en onthoudt… Het spookachtige huis staat bovenop een berg van bloedrode klei. Ze ontdekt al snel dat het huis een mysterieus verleden heeft vol geheimen die haar achtervolgen. Crimson Peak is de nieuwe, duistere en huiveringwekkende film van regisseur Guillermo Del Toro met Tom Hiddleston, Jessica Chastain, Mia Wasikowska en Charlie Hunnam.

Bekijk hieronder de trailer: