Recensie: Catherine The Great RECENSIE

Catherine the Great gaat over Catharina II Aleksejevna (oorspronkelijk Sophia Augusta Frederika) die als dochter van een Duitse vorst en hertogin verkozen wordt om te trouwen met Peter III, de troonopvolger van Rusland. Hiervoor moet Catharina zich bekeren tot het Russisch orthodoxe geloof en haar naam veranderen. Peter wil totaal niet met Catharina trouwen, maar wordt gedwongen door zijn tante keizerin Elisabeth. Van een gelukkig huwelijk is dan ook totaal geen sprake en Peter is allerminst geïnteresseerd in Catharina hoe zij ook haar best doet om zijn aandacht en liefde voor haar te winnen.

Ondanks zijn desinteresse zal er toch een troonopvolger moeten komen waar keizerin Elisabeth behoorlijk druk achter zet, dit gaat zover dat ze zelfs een andere man de opdracht geeft om naar bed te gaan met Catharina. Wanneer er eindelijk een troonopvolger, Paul I, geboren wordt, lijkt Catharina totaal onbelangrijk te zijn geworden voor zowel Peter (die ondertussen zelfs al een minnares heeft) als Elisabeth. Zij laat zich echter niet zo gemakkelijk aan de kant schuiven en weet op haar manier een steeds grotere machtspositie te verwerven.

In eerste instantie lijkt Catherine the Great een kostuumdrama met saaie politiek, moeilijke Russische namen en Russisch gebrabbel. Doordat er veel Russisch gesproken wordt, is het geen serie die je even op de achtergrond op zet, maar moet je wel echt je aandacht erbij houden. Wanneer je dit even een paar afleveringen gedaan hebt en onderscheid weet te maken tussen de Russische namen en hoofdpersonen, kom je echter steeds meer in het verhaal te zitten en is het toch wel een interessante en mooie serie (al die prachtige jurken!) vol met intriges.

Het mooie aan Catherine the Great is dat het een serie is waarbij je iets leert over de geschiedenis van Rusland, die voor veel Nederlanders toch wat minder bekend is. Er wordt een beeld geschetst van het Rusland in de jaren 1744 tot 1762, een tijd van Verlichting.

Catharina is in de serie neergezet als een innemende jonge vrouw, waar je je als vrouw redelijk makkelijk mee kunt identificeren. Wanneer je er over na gaat denken was zij voor die tijd behoorlijk modern en geëmancipeerd en wist ze prima haar 'mannetje te staan'. Ze was een geliefde vrouw die onder andere de gardisten (het leger) gemakkelijk naar haar hand wist te zetten door hen waardering te geven. Door haar houding, haar zelfvertrouwen, haar menselijkheid en haar volhardendheid krijg je respect voor haar. De manier waarop Julia Snigir Catherina neerzet laat zien dat zij een belangrijke vrouw in de geschiedenis is geweest.

Haar man Peter, de troonopvolger, is echter een heel ander verhaal. Hij wordt neergezet als een verwende snotneus die steeds zijn zin wil hebben. Enerzijds lijkt niemand hem echt in toom te kunnen houden, anderzijds weet zijn tante altijd wel iets te verzinnen om hem toch iets te verbieden. Maar ook hier is het erg knap hoe Pavel Derevyanko de gekke Peter geloofwaardig neerzet.

Wat wel jammer is, is dat er niet echt vaart in de serie zit. Het verhaal lijkt maar langzaam vooruit te kruipen ondanks dat je voelt dat er dingen staan te gebeuren. Iets meer vaart had er wat mij betreft dan ook wel in gemogen, maar Catherine the Great is een mooie serie om eens gezien te hebben zeker wanneer je eens iets anders dan het gebruikelijke wilt kijken of fan bent van series met een geschiedkundig karakter of kostuumdrama's.

Catherine The Great

• Verschenen (film):

14 oktober 2016
    (dvd) november 2016

EAN 8715664114728
    Speelduur: 588:00
  • Distributeur:

Dutch Filmworks
  • Cast:

• Regisseur:

Romantisch drama

1  2  3  4  5

De beroemdste heerser in de geschiedenis van Rusland was een vrouw: Keizerin Catherina de Grote. Een ware legende is zij. Omdat ze via intrige en samenzwering aan de macht kwam. Omdat ze talloze minnaars had aan het hof. En omdat ze Rusland redde van de ondergang.
    Als dochter van een Duitse vorst bereidde Catherina zich haar hele jeugd voor op de troon. Wanneer de Russische keizerin Elisabeth haar uitkiest als echtgenote voor haar zoon, troonopvolger Peter III, lijkt haar droom uit te komen. Maar Peter blijkt een labiele en domme man, volkomen ongeschikt voor de kroon. Met lede ogen moet Catherina aanzien hoe haar man Rusland bijna naar de afgrond brengt. Ze moet ingrijpen! Een bittere machtstrijd vangt aan.
    Deze grandioze tv-serie toont de cruciale periode tussen het moment waarop ze wordt uitgehuwelijkt (1744) en de dag waarop ze de macht grijpt (1762).