Recensie: American Horror Story: Hotel (seizoen 5) RECENSIE

In Hotel Cortez kan je als sterfelijke gast beter wegblijven. Bevolkt door bovennatuurlijke wezens is niemand er veilig. American Horror Story is een serie die bestaat uit op zichzelf staande seizoenen. Dit betekent dat elk seizoen zijn eigen begin, midden en einde heeft wat maakt dat je met een willekeurig seizoen kan beginnen. Waar in het verleden al 'Murder House' (bezeten huis, 2011), 'Asylum' (krankzinnigengesticht, 1964), 'Coven' (heksenkring, 2013) en 'Freak Show' (rariteitenkabinet, 1952) als onderwerp van het seizoen werden gebruikt, gaat het nu om een bovennatuurlijk hotel (hotel Cortez) in Los Angeles, 2015. Een veelbelovend concept waardoor mijn verwachtingen hoog gespannen zijn.

Verontrustend. Dat is het eerste woord dat opkomt bij het bekijken van deze serie. Absurd het volgende. Een indruk die onder anderen te danken is aan de scène waarin een junkie wordt verkracht door een vleesmummie die daarvoor een metalen spies als voorbinddildo gebruikt. Verder zorgt een overdaad aan bloot en spuitende slagaders vol nepbloed ervoor dat mijn wenkbrauwen verschillende keren naar omhoog gingen tijdens het bekijken van de eerste aflevering. Het geheel doet wat denken aan de film ‘The Rocky Horror Picture Show’ waar eveneens orgieën en een transseksuele bediende in voorkomen. Een overdaad aan OMG-momenten tijdens aflevering één.

Gelukkig volgt er verbetering in de volgende afleveringen. Er komt een uitdieping van de karakters en de focus ligt minder op het nepbloed en het choqueren. De verhaallijnen breiden uit, vervlechten zich en brengen heel wat variatie in de serie. Ook de OMG-momenten gaan achteruit, wat een zeer positieve invloed heeft. Het einde vormt daarbij een absoluut hoogtepunt.

Het gaat hier absoluut niet om een kuise serie. Traditionele, preutse taboes worden met de grond gelijk gemaakt, waardoor het verhaal niet geschikt is voor elke kijker, maar wel een erg verfrissende afwisseling biedt. Het grootste pluspunt van de serie zijn ongetwijfeld de acteerprestaties waarbij vooral Lady Gaga een pluim verdient. Haar Golden Globe is met recht en rede uitgereikt, de reeks lijkt haar zo op het lijf te zijn geschreven.

‘American horror story seizoen 5’ is een verontrustende, absurde serie die het stelt met een mix van huiveringwekkende, realistische gebeurtenissen en bovennatuurlijke elementen. Als kijker moet je minstens tot aflevering drie geraken om een oordeel te vormen, waar er slechts langzaam wordt afgeweken van de OMG-momenten. De hoeveelheid naakt en nepbloed is aan de overdreven kant, maar desondanks verdient deze serie alsnog vijf hartjes. Een magistraal staaltje van acteerkunst, uitstekende verhaallijnen en een subliem einde!

American Horror Story: Hotel (seizoen 5)

1  2  3  4  5

Welkom in het stijlvolle Hotel Cortez in American Horror Story: Hotel. Dit vijfde seizoen van deze gruwelijk duivelse serie van Ryan Murphy (Glee, American Crime Story: The People v. OJ Simpson) brengt je slapeloze nachten. Ontdek de geheimen in de wandelgangen van dit elegante hotel in downtown Los Angeles. Een reeks huiveringwekkende moorden worden herleid naar de sinistere en sensuele inwoner The Countess (Lady Gaga)

Winnaar! Lady Gaga is de Golden Globe winnares van beste actrice in een miniserie of tv-film