Recensie: Ben-Hur RECENSIE

We leven nu een beetje in de tijd van de remakes. Steeds meer films krijgen een remake en daar is Ben-Hur er één van! Dit lijkt ook wel logisch! Met al die nieuwe technologie moet een film er eigenlijk wel op vooruit gaan. Geldt dat ook voor Ben-Hur? Zijn voorganger kwam uit het jaar 1959 en werd overladen met prijzen! De film won zelfs de Oscar voor beste film. Maar wordt deze remake van Ben-Hur net zo een succes als zijn voorganger?

In Ben-Hur volgen we het verhaal van prins Judah Ben-Hur, gespeeld door Jack Huston. Hij is de zoon van een rijke familie uit Jeruzalem. Zijn geadopteerde broer Messala Severus, gespeeld door Toby Kebell, heeft besloten om zijn familie achter te laten en officier te worden bij het Romeinse leger. Niet lang daarna beschuldigt Messala zijn broer, Judah, van hoogverraad. Beroofd van zijn titel en gescheiden van zijn familie en de vrouw, Esther, waar hij van houdt, gespeeld door Nazanin Boniadi, wordt hij als straf gedwongen om een slaaf te zijn op een Romeinse vloot. Jaren later weet hij te ontsnappen tijdens een hinderlaag van de Grieken en keert hij terug naar zijn geboortestad om wraak te nemen op zijn broer. Vlak na zijn ontsnapping ontmoet hij Sjeik Ilderim, gespeeld door Morgan Freeman, die hem helpt bij zijn plan om wraak te nemen.

Regisseur Timur Bekmambetov weet in Ben-Hur een prachtig decor te creëren. Het voelt allemaal echt aan als de periode waarin de film zich afspeelt. De omgeving is prachtig en de kostuums uitmuntend. Er zijn genoeg shots met een geweldig uitzicht vanaf de rotsen of bergen. Daarnaast word je mee Jeruzalem ingenomen, je komt langs de marktjes en ziet hoe het er aan toe gaat als iets wil kopen. Ook de dorpjes waar Judah en Sjeik Ilderim langskomen zijn heel mooi en schilderachtig.

De hoofdrolspelers, Jack Huston en Toby Kebell, in Ben-Hur zijn geweldig. Ze weten beiden hun rollen goed te vertolken en deze over te brengen aan het publiek. Je voelt medelijden met Judah en koestert een wrok tegen Messala. De sympathie die je eerst nog voor Messala had verdwijnt al snel door wat hij zijn broer aandoet. Ook Morgan Freeman weet zijn bijrol over te brengen, hij dwingt meteen respect af van Judah! Daarnaast heeft hij een goed hart en helpt Judah waar hij maar kan.

Het verhaal in Ben-Hur wordt iets te gehaast verteld. Heel veel relaties komen maar erg kort aan bod en daar wil je eigenlijk wel meer van weten. Want hoe zit de relatie tussen Messala en Thirza, de zus van Judah, precies in elkaar? En hoe is de relatie tussen de voormalige slavin Esther en Judah ontstaan? Op deze vragen krijgt de kijker helaas geen bevredigend antwoord. Daarnaast komt Jezus Christus ook maar heel kort in het verhaal voor. Te laat heb je door dat het om hem gaat en dan wordt hij al gekruisigd. Hierdoor mist Ben-Hur toch enige diepgang.

Aan actie is er zeker geen gebrek in Ben-Hur. De geweldige scène met de beroemde strijdwagenrace tussen Judah en Messala is echt wel spectaculair te noemen! Hierbij zit je op het puntje van je stoel en hoop je echt dat Judah gaat winnen en het dat hij het overleeft! Want zijn strijdwagen staat toch wel een paar keer op het puntje van omvallen. Het is een strijd op leven en dood als Judah weer op zijn wagen moet klimmen. Je vraagt je af wie het gaat overleven? Ik denk dat dit dan ook wel het hoogtepunt van de film was.

Kortom, Ben-Hur is een leuke en vermakelijke film om naar te kijken. Helaas wordt het verhaal te gehaast verteld waardoor de kijker enige diepgang erin mist. Maar dit wordt gedeeltelijk goedgemaakt door de prachtige omgeving, de uitmuntende kostuums, de acteurs en de spannende strijdwagenrace tussen Judah en Messala!

Ben-Hur

1  2  3  4  5

BEN-HUR vertelt het meeslepende verhaal van Judah Ben-Hur (Jack Huston), een prins die vals wordt beschuldigd van verraad door zijn geadopteerde broer Messala (Toby Kebbell), een officier in het Romeinse leger. Beroofd van zijn titel en gescheiden van zijn familie en de vrouw waarvan hij houdt (Nazanin Boniadi), wordt Judah gedwongen tot slavernij. Hij keert na jaren op zee terug naar zijn vaderland op zoek naar wraak, maar in plaats daarvan vindt hij verlossing.