Recensie: Cezanne et moi RECENSIE

Cezanne et moi vertelt het verhaal van de vriendschap tussen Emile Zola en Paul Cezanne. Beiden zijn kunstenaar, Emile is schrijver en Paul is schilder. Ze leren elkaar kennen als kind, Paul is rijk en Emile is arm. Gedurende hun leven en hun successen of het uitblijven daarvan draaien deze rollen om wat ook zijn impact heeft op hun vriendschap.

Het verhaal van de vriendschap tussen Emile Zola en Paul Cezanne is echt gebeurd. Het is bijzonder om te zien dat tijdens hun leven Emile Zola de beroemdste en meest succesvolle was terwijl de naam van Cezanne nu juist het meest bekend is. Een leuk detail is dat alle andere bekende personages uit de kunstwereld die voorbij komen vrienden zijn van Emile en Paul. De tijdsgeest wordt mooi neergezet met de vrijheden en beperkingen die er in die tijd waren. Ook de waarde van vriendschap komt mooi tot zijn recht in dit verhaal. Emile en Paul erkennen elkaars tekortkomingen maar weten elkaar toch steeds weer te vinden. Het verhaal kabbelt wat voort, er gebeuren weinig super spannende dingen. Het springen tussen heden en verleden is wel een aangename manier van tijdsverloop in deze film.

De omgeving, de Provence, waar een groot deel van de film is opgenomen is een prachtig decor voor dit verhaal. Bijna als een schilderij in de film. Paul Cezanne maakt ook veel stillevens in de natuur wat het gevoel naar een levend schilderij te kijken nog meer versterkt. Het maakt dat je serieus gaat nadenken over een vakantie naar de Provence komende zomer.

De hoofdrolspelers Guillaume Canet (Emile Zola) en Guillaume Gallienne de la Comédie-Française (Paul Cezanne) zetten hun rol op prachtige wijze neer. Ook complimenten voor Alice Pol die de grote liefde van beide mannen, Alexandrine, speelt. Het is gemakkelijk met ze mee te leven. Een minpuntje is de make-up. Het ouder maken van de acteurs is niet altijd even geloofwaardig gedaan. Je blijft het gevoel houden naar een verkleedshow te kijken. De film is geregisseerd door Danièle Thompson die al meerdere Franstalige films op haar naam heeft staan.

Alles bij elkaar is Cezanne et moi een prima, vermakelijke film om te kijken maar geen film die je echt gezien moet hebben.

Cezanne Et Moi

1  2  3  4  5

De schilder Paul Cézanne en de schrijver Emile Zola zijn beste vrienden sinds hun kinderjaren. Ze delen alles: hun dromen, twijfels en liefdes. Paul was rijk en Emile arm, maar de rollen zijn inmiddels omgedraaid. Terwijl Paul nog altijd op een doorbraak wacht, heeft Emile alles: roem, geld en de perfecte vrouw, de grote liefde van Paul.