Recensie: Meet The Blacks RECENSIE

‘Just when you thought it was safe to move to Beverly Hills…’

Carl Black (gespeeld door Mike Epps) en zijn gezin verhuizen naar Beverly Hills om zo een beter leven te gaan leiden.  Na rumoerige tijden heeft Carl eindelijk het licht gezien en wil hij zijn leven beteren. Niets staat het gezin meer in de weg. Wat ze niet weten, is dat ze precies op het verkeerde moment naar Beverly Hills verhuizen. Beverly Hills staat namelijk in de startblokken voor het jaarlijkse zuiveringsevenement, beter bekend als de Purge, waarin twaalf uur lang alle misdaden legaal zijn. Meet The Blacks is een humoristische kijk op de bekende Purge-films. Althans, dat is hoe de film verkocht wordt. De film is helaas niet zo humoristisch als gedacht.

Het hoofdpersonage, Carl, is een schreeuwerige, scheldende volwassen man die vooral zijn grappen haalt uit racisme. Bekend is dat hij geen lieverdje is (geweest) toen hij in Beverly Hills aankwam, maar echt veranderen in zijn nieuwe omgeving doet hij niet. Hij maakt grappen die helaas niet overkomen bij de kijker en legt de nadruk teveel op racisme. Racisme is voor veel mensen niet het juiste onderwerp om grappen over te maken, maar in Meet The Blacks heeft niemand hier moeite mee. Verschillende mensen worden beledigd om hun huidskleur of afkomst door de hele film heen. De cast lijkt op het eerste ogenblik veelbelovend, maar ze komen niet goed uit de verf in deze film. Het acteerwerk lijkt in sommige scènes bijna amateuristisch en humoristisch is het al helemaal niet te noemen.

Het plot zelf is grappig bedoeld, maar zet geen voeten in de aarde. Het verhaal is saai te noemen en de karikatuur die de schrijver heeft proberen neer te zetten van de Purge-films stelt niets voor. In de film draait alles om geld en vooral de hoge rangen die daaraan gekoppeld zijn. Wanneer iemand veel geld heeft, is diegene meteen belangrijker in de samenleving. Het is jammer dat er in een film als deze zo kort door de bocht is gekeken. Er wordt geen aandacht geschonken aan denken aan een ander en ‘wie goed doet, goed ontmoet’. Dit had de film misschien iets geloofwaardiger kunnen maken, maar helaas is dit niet gebeurd. Om de haverklap komen er nieuwe personages aan bod die een hekel hebben aan Carl, wat goed te begrijpen is, maar wat slecht te volgen is voor de kijker. Niet zo gek dus dat men in de Purge een mooie gelegenheid zien om Carl en zijn gezin een bezoekje te brengen. Verwarrend, slecht geacteerd en niet grappig: dat is de beste manier om deze film te beschrijven.

Mocht je gek zijn op parodieën op Purge-films en als je stiekem erg hard moet lachen om racistische grappen, dan is Meet The Blacks misschien wel iets voor jou. Voor mij sloeg de film de plank finaal mis en er schoten mij teveel grappen in het verkeerde keelgat. Jammer, maar helaas.

Meet The Blacks

1  2  3  4  5

Als de familie Black een miljoen dollar erft, verlaten ze Detroit en laten ze al hun schulden achter voor een beter leven in Beverly Hills. Ze weten echter niet dat de jaarlijkse 'purge'-nacht op stapel staat: een nacht waarbij twaalf uur lang alle misdaden legaal zijn.