Recensie: Keeping up with the Joneses RECENSIE

Jeff en Karen Gaffney zijn een meer dan doorsnee echtpaar in een meer dan doorsnee Amerikaanse buitenwijk. Wanneer er nieuwe buren arriveren, wordt Karen's interesse gewekt. Er is iets vreemds aan dit te perfecte echtpaar en ze gaat op onderzoek uit terwijl haar man Jeff snakt naar vriendschap van de nieuwe perfect ogende buurman. Al snel blijkt dat de Joneses inderdaad verre van doorsnee zijn maar een dubbelleven als spionnen leiden en worden Jeff en Karen tegen wil en dank meegesleurd in een situatie die ver van hun vertrouwde wereld af staat...

Keeping up with the Joneses is een typische actiekomedie met herkenbare stereotype karakters; het duffe stel dat vast zit in hun dagelijkse routine wordt op komische wijze neergezet door Zach Galifianakis en Isla Fisher. Vooral Zach Galifianakis krijgt het voor elkaar om zijn karakter geloofwaardig neer te zetten, ondanks dat vele kijkers hem direct zullen associëren met zijn succesrol als Alan uit The Hangover. Beide acteurs zetten hun karakters zo neer, dat je niet anders kan dan ze vreselijk mogen en hopen dat het goed komt met ze.  En voor de chicklit fans is Isla Fisher natuurlijk extra herkenbaar als Rebecca uit Shopaholic.

De nieuwe buren, The Joneses, worden gespeeld door de belachelijk goed uitziende Jon Hamm (bekend van Saturday Night Live en de TV-serie Mad Men) en Gal Gadot (bekend van Wonder Woman en Fast & Furious) die voor de nodige actie zorgen met hun rol als spionnen voor de overheid. Maar ook zij hebben hun problemen ondanks hun spannende en perfect-ogende leven en HR-medewerker Jeff legt direct de vinger op de pijnlijke plek; zij moeten beter leren communiceren. Het contrast tussen de twee stellen wordt uiteraard extra aangedikt door de contrasterende karakters waardoor de film dat typische Amerikaanse karakter krijgt.  Ook de buurtbbq in de film, de buitenwijk en de overige personages dikken dit karakter extra aan.

De filmrelease was oorspronkelijk in Amerika gepland voor het voorjaar van 2016 maar werd om onduidelijke redenen uitgesteld naar het najaar. Hoewel de verwachtingen met een dergelijke sterrencast hoog waren, kreeg de film in de VS uiteindelijk veel negatieve recensies en de stempel als 'box office bom' omdat hij nog niet eens de helft opleverde van wat de film heeft gekost in productie.

Toch vind ik Keeping up with the Joneses een vermakelijke film met de nodige actie waarbij vooral de achtervolgingsscène in de auto eruit springt door originaliteit en prachtig filmwerk. De paniek en angst van Jeff en Karen maakt een leuke afwisseling tussen spanning en humor. Maar de film bevat maar nèt voldoende humor en komt hierin toch wat te kort.  Er zit nog wel een leuke plotwending in wat als eindconclusie maakt dat de film ideaal is voor een relaxed avondje op de bank waarbij je niet te veel na hoeft te denken maar daarna hoogstwaarschijnlijk nooit meer uit de kast komt.

Keeping up with the Joneses

1  2  3  4  5

Een doodnormaal koppel (Isla Fisher en Zach Galifianakis) heeft moeite om hoogte te krijgen van hun nieuwe, populaire buren. Ze beginnen verdacht gedrag te zien en besluiten het stel daarom te gaan bespioneren. Ze komen erachter dat meneer en mevrouw Jones een dubbelleven leiden als geheime overheidsagenten.

Bekijk hier de trailer: