Recensie: Kappen! RECENSIE

Van kleins af aan is Sander al bevriend met Chris en Maarten. Het drietal ziet elkaar wekelijks op het voetbalveld, maar naarmate ze ouder worden groeien ze wat uit elkaar. En dat komt door de losgeslagen Emiel. Sander doet zijn best om Emiel ook aardig te vinden om zo de vriendengroep in stand te houden, maar dit gaat moeizaam aangezien Emiel een nogal opstandig karakter heeft. Wanneer Sander en zijn vrienden betrokken raken bij zinloos geweld, wil hij de waarheid vertellen, maar Emiel wil Sander de schuld in de schoenen schuiven. Daarnaast dreigt Emiel ook nog eens Indra wat aan te doen, het meisje op wie Sander verliefd is.

In de verfilming van het gelijknamige boek van Carry Slee komen alle tienerdrama's aan bod. Vriendschap, liefde en natuurlijk drama. Het zijn de cliché thema's die aan bod komen, maar het zijn wel de onderwerpen die spelen onder jongeren.

Daarnaast heeft de film wel een heel belangrijke boodschap. Het boek Kappen! werd door Carry Slee in 1999 geschreven en hiermee werd zinloos geweld aan de kaak gesteld. En nu, 18 jaar later, is zinloos geweld nog altijd een actueel thema. In de film wordt duidelijk gemaakt dat zinloos geweld alles behalve oké is en dat je verantwoordelijkheid moet nemen voor je acties en moet instaan voor de consequenties. Het is goed dat een film met een thema als deze wordt uitgebracht. Het laat zien waartoe jongeren in staat zijn als ze onder groepsdruk worden gezet. Hiermee is het een absolute eye opener voor tieners.

Niet alle spelers in deze film hebben evenveel acteerervaring als de wat oudere spelers in Kappen!. Dat zorgt ervoor dat je nieuwe gezichten ziet, wat erg verfrissend is voor het Nederlandse filmklimaat waarin vaak dezelfde mensen de hoofdrol vertolken. Wel is zo af en toe aan de spelers te merken dat ze nog niet zijn uitgeleerd wat acteren betreft. Zo komen bepaalde kreten er soms ietwat gemaakt uit en komen niet alle emoties even naturel over. Desalniettemin is potentie absoluut aanwezig en kan men in de toekomst nog veel van deze acteurs verwachten. Zo zie je ook rauwe scènes, bijvoorbeeld wanneer Chris helemaal de weg kwijt is en aan het drinken slaat in het park met Emiel en Maarten. De scheiding van zijn ouders wordt hem te veel en bovendien heeft Emiel een erg slechte invloed op Chris. Daarnaast weet de hoofdrolspeler die de rol van Sander op zich neemt goed over te brengen hoe zijn personage struggelt met hoe hij moet handelen.

Erg realistisch is de film niet altijd. Want waarom wordt die politie maar niet gebeld wanneer ze een jongen in elkaar hebben geslagen in het park, of wordt op z'n minst een ouder ingelicht? In de echte wereld was een dergelijke 16-jarige al lang tot bedaren gekomen en was een ouder al wél ingelicht. In plaats daarvan proberen de pubers te handelen alsof ze volwassenen zijn: het allemaal zelf doen. Ja, het maakt het verhaal wel interessanter, maar het is verre van de realiteit.

Al met al is Kappen! een prima film om je mee te vermaken voor een regenachtige middag. Een belangrijke boodschap is duidelijk aanwezig en de verhaallijn is vermakelijk en interessant genoeg om de film tot het einde te kijken.

Kappen!

• Verschenen (film):

15 december 2016
    (dvd) april 2017

EAN 8715664118245
    Speelduur: 100
  • Distributeur:

Dutch Filmworks

Drama

1  2  3  4  5

Sander (Tonko Bossen) heeft het de laatste tijd niet zo makkelijk. Hij is verliefd op Indra (Bente Fokkens), maar dat lijkt niet wederzijds. Wat Sander niet weet, is dat Indra denkt dat hij al een vriendin heeft. Daarnaast gaan zijn beste vrienden, Chris (Joes Brauers) en Maarten (Timo Wils), steeds meer om met de losgeslagen Emiel (Tobias Kersloot). Sander probeert Emiel aardig te vinden om de vriendengroep in stand te houden, maar dit is moeilijk omdat Emiel de vrienden uit elkaar drijft. Wanneer Sander betrokken raakt bij zinloos geweld, moet hij alles op alles zetten om de waarheid boven tafel te krijgen. Ook als dit ten koste dreigt te gaan van zijn vriendschap met Indra.