Recensie: Brimstone RECENSIE

Liz is een vroedvrouw die niet kan praten. Ze wordt gerespecteerd en de dorpelingen komen naar haar voor hulp. Dit verandert wanneer in het dorp een nieuwe dominee verschijnt. Liz beseft onmiddellijk dat ze voor haar leven moet vrezen en ook voor dat van haar man Eli en haar kinderen. Het liefst zou ze de boerderij waar ze woont meteen verlaten en op de vlucht slaan, maar Eli ziet niet meteen in hoe groot het gevaar is en zoekt een andere verklaring.

Brimstone is een duistere film die de kijker bij de strot grijpt. De beelden zijn donker en de omgeving speelt een bepalende rol bij de sfeer. De eenzame boerderijen te midden van de weidse landschappen geven de afzondering van Liz goed weer. Er zit bovendien bijzonder veel geweld in deze film, maar het wordt niet allemaal in beeld gebracht. Dat maakt het echter niet minder gruwelijk. Er hangt constant iets onheilspellend in de lucht.

Dakota Fanning zet Liz neer met de nodige overtuiging. Doordat Liz niet kan praten, berust alles op haar gebaren en mimiek. Ze brengt het schijnbaar moeiteloos en trekt de kijker helemaal het verhaal binnen. De aanwezigheid van Fanning is onmiskenbaar. Ze drukt haar stempel op de film. Liz heeft overduidelijk een verleden, maar de omvang van het geheim dat ze met zich meedraagt is niet duidelijk en de waarheid openbaart zich slechts met mondjesmaat. Ook de kinderen in de film verdienen een pluim. Sam en Matthew, gespeeld door Ivy George en Jack Hollington, houden mooi stand naast Fanning. Het is vooral Emilia Jones die opvalt als de jonge versie van Liz. Ze is weerbaar en fragiel tegelijk. Carice van Houten speelt een mooie bijrol als vrouw van de dominee en doet dat met de nodige finesse. De dominee zelf wordt gespeeld door Guy Pearce, die zich voor de gelegenheid zelfs een Nederlands accent heeft aangemeten. Het is een erg uitgesproken figuur die bij de toeschouwer de nodige afschuw en angst opwekt. Pearce leeft zich uit in deze sinistere rol.

Regisseur Martin Koolhoven schreef zelf het script en heeft gekozen voor een bijzondere manier van vertellen. De film is verdeeld in vier hoofdstukken en begint als het ware halverwege het verhaal. De twee volgende hoofdstukken zijn flashbacks. De eerste flashback vertelt hoe Liz in het dorpje terecht is gekomen en de tweede flashback gaat nog verder terug in de tijd. Hierin wordt het leven van de jonge Liz getoond in een kleine, gesloten gemeenschap. Het vierde en laatste deel toont hoe Liz probeert af te rekenen met het verleden en de man die het op haar gemunt heeft.

Het is moeilijk om op Brimstone een label te kleven. Martin Koolhoven heeft een voorliefde voor westerns en dat is terug te zien in bepaalde elementen in de film. Er zijn duels, outlaws en in de plaatselijke hoerenkast valt veel te beleven, maar als Brimstone een western is, dan is het in ieder geval een atypische. De onderhuidse spanning voert de boventoon en de sociale en maatschappelijke kritiek is duidelijk. De film stelt vragen bij religieus fanatisme en het onderdrukken van de vrouw. Koolhoven schuwt wraak en moord niet. De prent heeft een Nederlands tintje doordat die zich gedeeltelijk afspeelt in een kleine geïmmigreerde en orthodox calvinistische gemeenschap.

De dvd van Brimstone bevat geen extra's, dus daarvoor moet de kijker het niet doen, maar er zijn andere redenen te over. Bijna tweeënhalf uur lang weet het verhaal van Liz immers te boeien. Er zit geen saai moment in. De broeierige sfeer en de steeds aanwezige dreiging zorgen voor een intense filmervaring. Tel daarbij nog de puike acteerprestaties van de cast en het feit dat Koolhoven een knappe mengeling tussen western en thriller aflevert op. Dat maakt dat Brimstone garant staat voor een mooie filmavond. Als bonus duikt bovendien Kit Harrington ergens halverwege op als ietwat groezelige outlaw, inclusief sappig Amerikaans accent.

Brimstone

• Verschenen (film):

16 mei 2017
    (dvd) mei 2017

EAN 2750073559506
    Speelduur: 148
  • Distributeur:

Paradiso

Spanning

1  2  3  4  5

Brimstone is een duister verhaal dat zich afspeelt aan het einde van de 19e eeuw. Een spannende, gewelddadige en epische thriller over Liz, een jonge vrouw wiens leven en dat van haar gezin op het spel dreigen te staan wanneer een huiveringwekkende dominee in haar leven verschijnt.