Recensie: The Handmaiden RECENSIE

Een jonge Koreaanse vrouw wordt aangenomen als dienstmeisje van Hideko, een rijke Japanse erfgename. De vrouw woont bij haar oom op een groot landgoed. De oude man is een verzamelaar van een bijzonder soort boeken en organiseert geregeld voorleesavonden. Het dienstmeisje heeft echter een geheim, ze maakt deel uit van een complot om Hideko haar fortuin te ontfutselen. Hierin speelt een geraffineerde oplichter die zich uitgeeft voor een Japanse graaf een grote rol.

The Handmaiden is een vertelling in drie delen. Zowel dienstmeisje Sook-hee, Hideko, als de graaf vertellen een versie van het verhaal. Hierdoor krijgt de kijker pas op het einde het totaalbeeld. De personages voeren allemaal hun eigen theaterstuk op en het is niet duidelijk wie nu precies wie in de luren legt of wie de uiteindelijke winnaar wordt.

De film laat zich niet zomaar in een bepaald hoekje duwen. Er wordt een geraffineerd psychologisch spel gespeeld dat weliswaar de aandacht weet vast te houden, maar echt nagelbijtend spannend is de plot niet, noch komen er veel actiescènes aan te pas. Het gaat meer over de invloed die de personages op elkaar hebben en de gevolgen die dat voor hen heeft. Tijdens het bekijken van de film spat de erotiek duchtig van het scherm. Er zitten een aantal expliciete scènes in, maar dat zijn niet de meest prikkelende. Het subtiele en sensuele spel tussen Sook-hee en Hideko geeft het verhaal immers een bepaalde intensiteit.

Tae-ri Kim speelt Sook-hee, de naïeve zakkenrolster die de rol van dienstmeisje op zich moet nemen. Kim speelt de rol overtuigend en zet een breekbaar en tegelijk vindingrijk personage neer. Haar tegenspeelster Kim Min-hee zorgt ervoor dat Hideko erg beheerst en haast ongenaakbaar overkomt. Pas in het deel van de film dat teruggrijpt naar haar jeugd, krijgen de toeschouwers de meer rebelse en onstuimige zijde van de Japanse erfgename te zien. De graaf, gespeeld door Jung-woo Ha, wil zijn plan absoluut doen slagen. Hoewel hij daarvoor binnen de lijntjes moet zien te kleuren, is hij het meest uitgesproken personage. Zijn ambitie en belangstelling voor Hideko komen met elkaar in botsing.

De plot is een herwerking van de roman Fingersmith (Vingervlug) van Sarah Waters, waarbij het verhaal van het Victoriaanse Londen naar het Korea van de jaren '30 werd verplaatst. Cineast Park Chan-wook speelt met de setting en brengt het landgoed prachtig in beeld. Het landhuis waar het grootste deel van de film zich afspeelt, is een fascinerende plek. Met alle schuifdeuren van rijstpapier en de Brits-Koreaanse koloniale inrichting bepaalt het mee de sfeer. Vooral de bibliotheek is indrukwekkend. De scènes die zich daar afspelen hebben zowel door de locatie als het acteerwerk impact op de kijker.

The Handmaiden is een delicate en tegelijkertijd decadente film waarin erotiek voorop staat. De spanning is vooral psychologisch. Park Chan-wook brengt de relaties tussen de personages op een zinderende manier in beeld en ondanks de ruime duur van de film (bijna 3 uur) weet hij de aandacht vast te houden.

The Handmaiden

• Verschenen (film):

2 juni 2017
    (dvd) mei 2017

EAN 5051083116794
    Speelduur: 02:35
  • Distributeur:

Cinéart

Spanning

1  2  3  4  5

Korea, jaren ‘30, tijdens de Japanse kolonisatie. Een jonge vrouw (Sookee) is aangenomen als dienstmeisje door een rijke Japanse erfgename (Hideko). Zij leeft op een groot landgoed, afgesloten van de buitenwereld en in de macht van een tirannieke oom, die met haar wil trouwen. Maar Sookee heeft een geheim. Met de hulp van een oplichter, die zich uitgeeft voor een Japanse graaf, zijn er andere plannen voor Hideko…