Recensie: Into the Forest RECENSIE

In een afgelegen bos, ergens in de toekomst wonen de twee zussen Nell en Eva samen met hun vader. Hier zijn ze volledig geïsoleerd van de buitenwereld. Ze zitten allebei niet stil, Nell studeert voor haar examens en Eva traint voor een carrière als danseres. Tot op een dag de stroom uitvalt en niet meer aangaat. Ze gaan naar het dorp en komen erachter dat hete hele land zonder stroom zit. En dan moeten ze in een gevaarlijke wereld zien te overleven op een primitieve basis.

Into the Forest is een thriller met een apocalyptisch verhaal. De film is gebaseerd op de succesvolle roman van Jean Hegland. De film is geschreven en geregisseerd door de Canadese Patricia Rozema, die het is gelukt om een toch ongewone gebeurtenis heel realistisch over te laten komen. Ook al is het een cliché, overleven in de toekomt na iets wat het hele land heeft beschadigd, geeft Into the Forest toch een nieuwe dimensie aan het concept het einde van de wereld.

Het mooiste en sterkste punt van de film vind ik toch de visuele aantrekkingskracht. Er is goed gelet op wat de omgeving (prachtige bossen van Canada) kan toevoegen en welk gevoel het aan de kijker overbrengt. Het heeft een duidelijke stijl; verwoeste plekken en donkere bossen. Er wordt veel gebruik gemaakt van close-ups, van de personages en de omgeving. Dit geeft je nog meer het gevoel dat jij je daar bevindt en het stimuleert je inlevingsvermogen.

Een minpuntje aan de film is dat het onduidelijk wanneer het zich afspeelt, hoogstwaarschijnlijk in de nabije toekomst. Dit omdat er slechts ontwikkelingen zijn op gebied van computertechnologie, en niet infrastructuur of mode. Hier hadden ze verder op in kunnen gaan, dan had het meer duidelijkheid aan de film toegevoegd. Into the Forest loopt heel geleidelijk. Het gebeurt op een precies goed tempo; niet te snel dat het onduidelijk wordt en niet te langzaam dat het saai wordt. De weinige gebeurtenissen in het grotere geheel maken een hele goede en duidelijk spanningsboog, waardoor je steeds je aandacht erbij houdt en weer wordt getriggerd als er bijvoorbeeld een vechtpartij plaatsvindt. Deze methode zal niet iedereen aanspreken, zoek je een film waar veel in gebeurd, dan kan je Into the Forest beter laten liggen.

Mooi en positief voor ons vrouwelijke geslacht, zijn de kracht in de vrouwelijke personages. De twee zussen werken hard aan hun toekomst en dromen. Het is heel fijn om te zien dat ook al gaat alles mis, ze zich toch groot kunnen houden. Ze moeten met elkaar zien te overleven in een wereld waar niets meer werkt. De film laat zien dat we afstand moeten nemen van alle spullen die we dagelijks nodig hebben, zoals je telefoon en computer. Dat we het zonder ook kunnen redden. Maar ze zeggen dat je dit allemaal los moet laten, alleen dat we er niet krampachtig aan vast moeten blijven houden. Into the Forest zet je hersenen aan het werk en laat je nadenken over hoe je leven zou zijn als je alles wat je hebt nu achter zou moeten laten.

Into The Forest

• Verschenen (film):

17 mei 2017
    (dvd) mei 2017

Speelduur: 101:00
  • Distributeur:

Nog niet bekend

Sci-Fi

1  2  3  4  5

In de nabije toekomst ontdekken twee jonge zussen, die samen met hun familie in een afgelegen bos wonen, dat de wereld om hen heen op de rand van een apocalyps staat. Enkel gevoed door geruchten moeten ze afrekenen met indringers, ziekte, eenzaamheid en uithongering. Deze beproeving zal hen van hulpeloze maar verfijnde jonge dames omvormen tot sterke maar volledig primitieve wezens.