Recensie: Personal Shopper RECENSIE

We kennen actrice Kristen Stewart eigenlijk vooral van de verfilmingen van de boeken van Stephenie Meyer, waaronder Twilight. Maar eigenlijk laat ze vooral in haar laatste films zien, wat ze in haar mars heeft. Equals en Personal Shopper zijn hier een heel mooi voorbeeld van. Stewart speelt hier de jonge Maureen, die in Parijs als personal shopper werkt voor een veeleisende superster. 's Nachts gaat ze daarentegen op zoek naar tekenen van haar overleden tweelingbroer Lewis. Ze maakten voor zijn dood de fascinerende afspraak dat hij haar na zijn overleden een teken zou geven van zijn aanwezigheid. Wanneer Maureen  op een vreemde berichten ontvangt van een onbekend nummer, is ze ervan overtuigd dat haar overleden broer hier iets mee te maken heeft...

In het begin van de film moet je als kijker de verschillende elementen even laten bezinken. Het is namelijk niet direct duidelijk, wie wie is en waar Maureen zich precies mee bezig houdt. Maar geduld wordt beloond, wat een aantal scènes verder wordt dit vanzelf duidelijk. En vanaf dat punt wordt de spanning ook heel goed opgebouwd. Vooral wanneer Maureen vreemde berichten ontvangt van een onbekend persoon, kun je bijna niet stoppen met kijken. Vooral de onheilspellende sfeer die rondom de berichten ligt en de openheid voor suggestie aan de kant van de kijker, roepen een onheilspellend en onweerstaanbaar aanlokkelijke gevoelens op. Je wordt dan als het ware meegesleurd in het verhaal en je wilt antwoord op de vraag of Maureen gaat vinden waar ze naar op zoek is.

Stewart zet hierbij haar rol als Maureen prachtig neer. Aan de ene kant is ze het onopvallende meisje, dat ze voor haar baan als personal shopper voor een veeleisende en ongeïnteresseerde superster wel moet zijn. Aan de andere kant zie je duidelijk haar worsteling met de dood van haar tweelingbroer en haar wanhopige zoektocht naar een teken van zijn kant. Er gaat van Stewart hierbij ook een soort aantrekkingskracht uit wat nieuwsgierigheid opwekt. Maureen flirt in de film met de dingen die haar verboden zijn en je ziet hier heel duidelijk een verlangen om zelf ook uniek dan wel iemand anders te zijn.

Personal shopper speelt zich af in modestad Parijs en daardoor ademt de film een high fashion sfeertje uit. Ook vinden we een duidelijke naargeestige en dreigende sfeer. De film stipt hierbij diverse genres aan zoals (bovennatuurlijke) thriller, (psychologische) drama en horror. Dit is duidelijk te vinden in Maureens gave om geesten te kunnen zien. Zowel zij als haar broer Lewis hadden de gave om als medium geesten te zien en dit kan best angstaanjagend zijn. Daarbij kun je je afvragen of datgene wat je graag wilt, altijd wel het beste voor je is. Het verhaal eindigt open met veel ruimte voor interpretatie. Er zitten zoveel details en gevoelens in de film, dat het waarschijnlijk nodig is om het meerdere keren te gaan kijken om het verhaal volledig tot je te laten doordringen.

Concluderend is Personal Shopper een unieke bovennatuurlijke thriller, met geweldige acteerprestaties van Kristen Stewart, die je tot nadenken zet. De film combineert vele elementen, zoals mode, geesten, angst en verlangen tot een uniek verhaal.

Personal Shopper

• Verschenen (film):

23 mei 2017
    (dvd) juni 2017

EAN 9789461874573
    Speelduur: 105
  • Distributeur:

Nog niet bekend

Drama

1  2  3  4  5

De jonge Amerikaanse Maureen (Kristen Stewart) werkt overdag in Parijs als personal shopper voor een veeleisende superster. Haar nachten brengt ze echter door op zoek naar een teken van haar overleden tweelingbroer Lewis. Maureen en Lewis sloten vlak voor zijn dood een pact om samen de grenzen van de sterfelijkheid te verkennen. Wanneer Maureen plots mysterieuze berichten ontvangt, raakt ze ervan overtuigd dat Lewis hier iets mee te maken heeft.

Bekijk de trailer: