Recensie: War for the planet of the Apes RECENSIE

In een zoektocht naar het geneesmiddel voor de ziekte van Alzheimer worden extreem intelligente apen gecreëerd, met als eerste aap Caesar (Andy Serkis). Zo kunnen ze bijvoorbeeld praten en zijn ze ontzettend slim. Het virus is echter dodelijk voor mensen, waardoor bijna de hele mensheid uitsterft en er twee kampen ontstaan: de apen en de mensen. War for the Planet of the Apes is het derde en laatste deel in de succesvolle filmreeks over the Planet of the Apes. In deze film gaat de strijd door. De apen hebben zich verstopt in de bossen en de mensen, aangevoerd door de Kolonel (Woody Harrelson) zijn op zoek naar Caesar. Nadat Caesars locatie bekend is geworden, gaat hij opzoek naar de Kolonel met een klein groepje van zijn vertrouwelingen.

Wat deze film nou zo goed maakt, is dat het geen harde oorlogsfilm is met alleen maar actie en lange gevechtsscènes, zoals de meeste derde delen van filmtrilogieën zijn. Hier gaat meer om andere aspecten van de strijd: wat zorgt ervoor dat beide kampen zijn gaan vechten? De film gaat over de intieme strijd tussen de Kolonel en Caesar en ook de innerlijke strijd van Caesar, die een bewonderingswaardige ontwikkeling doormaakt in deze film. Waar hij in de eerste twee delen nog een sympathiek personage was, is hij in deze film uit op wraak. Hij begint zijn empathie voor mensen te verliezen en mengt zich nu ook persoonlijk in de strijd.

De beelden van deze film zijn prachtig: de omgeving waarin gefilmd is, sluit heel goed aan bij de sfeer van de film. Dit wordt alleen maar beter als je de film in de bioscoop bekijkt! Het is fantastisch hoe de apen gecreëerd zijn: ze lijken net echt, maar ze worden in werkelijkheid gespeeld door acteurs, met behulp van de Motion Capture techniek. Andy Serkis is een fenomenale acteur die echt een grote, belangrijke prijs verdient. Hij kan elk personage tot leven laten komen: mens, dier of wat voor wezen dan ook.

De personages in deze film zijn stuk voor stuk geweldig. Doordat het maar een klein groepje is, merken we meer van de karaktereigenschappen van Caesar, Maurice, Rocket en Luca. Vooral Maurice is een tof personage: een lieve, zorgzame orang-oetan. Als ze een meisje vinden wat niet kan praten, kan hij haar niet achterlaten. De rol van dit meisje, Nova, voegt echt veel toe aan de film. Het is illustratief voor het feit dat apen de wereld overnemen: apen worden mensen en mensen worden apen. Ook de Kolonel is een intrigerend personage: hij wordt blindelings gevolgd door een heel leger, ook terwijl hij verschrikkelijke dingen doet.

War for the Planet of the Apes is een prachtige film, die heel knap gemaakt is. Het is een oorlogsfilm zonder de vele gevechtsscènes, maar kijkt meer naar hoe oorlogen ontstaan en wat mensen (en apen) tot zulke wilde acties brengt. De uitgebreide ontwikkeling van de personages en de dilemma's waar zij mee te maken krijgen, maken dat dit een fantastische film is, die je zeker moet gaan bekijken.

War for the Planet of the Apes

1  2  3  4  5

In War for the Planet of the Apes, het derde hoofdstuk uit de succesvolle filmreeks, worden Caesar en zijn apen in een dodelijk conflict gedwongen met een leger van mensen geleid door een meedogenloze kolonel. Nadat de mensapen enorme verliezen lijden, worstelt Caesar met zijn duistere instincten en begint hij aan zijn eigen mythische zoektocht om zijn soort te wreken. Wanneer Caesar en de kolonel uiteindelijk oog in oog met elkaar staan, nemen ze het tegen elkaar op in een episch gevecht dat het lot van beide soorten zal bepalen, en de toekomst van de planeet zal beslissen.

Bekijk de trailer: