Recensie: The Birth of a Nation RECENSIE

De waargebeurde film the Birth of a Nation gaat over Nat (Nate Parker), een slaaf in de vroege jaren van de 18e eeuw. Op jonge leeftijd heeft hij geleerd om te lezen, met behulp van de bijbel, waarna hij voor zijn meesters predikt. Als de man des huizes overlijdt, moet hij weer op de katoenvelden werken. Hij blijft echter prediken, voor de slaven van het huis. Zijn meester, Sam (Armie Hammer), kampt met geldgebrek en is bang zijn goede naam te verliezen. Als de dominee naar zijn huis komt met het voorstel om Nat te laten prediken voor de slaven van andere boeren, aarzelt Sam ook geen moment. De boeren willen dat Nat de slaven ervan overtuigt om hen te gehoorzamen. Uiteindelijk pikt Nat het niet meer en zorgt hij voor een opstand.

The Birth of a Nation geeft echte, rauwe informatie over het leven als slaaf en is niet geromantiseerd. Er gebeuren gruwelijke dingen in deze film. Sam en Nat komen op een gegeven moment bij een boerderij waar de slaven écht heel slecht behandeld worden. Wanneer daar een slaaf stopt met eten, slaan zijn meesters zijn tanden eruit, stoppen een trechter in zijn mond en dwingen hem te eten. Ook de scène met de slavenhandel is heel confronterend en zorgt voor plaatsvervangende schaamte. De blije en gelukkige delen worden echter ook gegeven en het contrast hiertussen is prachtig. Meer blije delen zijn bijvoorbeeld een feestelijk huwelijk met gospelmuziek en de opbloeiende liefde tussen Nat en Cherry-Ann (Aja Naomi King), welke in het begin lief en onschuldig is, maar uitgroeit tot een volwassen en serieuze relatie.

Een iets minder punt van deze film is dat het heel lang duurt voordat Nat uiteindelijk in opstand komt. De film duurt vrij lang en is traag. Hierdoor kan het soms een beetje saai zijn, maar je ziet wel zijn hele voorgeschiedenis en wat er allemaal moet gebeuren voordat Nat uiteindelijk breekt. Zijn personage maakt namelijk een bijzondere ontwikkeling mee. Hij moet zijn vader zijn hele leven missen. Daarnaast wordt zijn vrouw in elkaar geslagen (en waarschijnlijk ook verkracht) door een groep blanke mannen. Ook krijgt hij zweepslagen als hij een zondige man, die alles wil goed maken, doopt. Als zijn oma sterft, besluit hij dat ze moeten gaan vechten. Hij wil wraak.

Ook Sam maakt een hele ontwikkeling door tijdens de film. In zijn kindertijd speelde hij nog verstoppertje met Nat en ook in het begin van zijn meesterschap is hij niet per sé slecht naar zijn slaven toe. Maar bij Sam is de angst om geen goede naam te hebben, failliet te gaan en vergeten te worden zo groot dat hij uiteindelijk zijn slaven ook slecht gaat behandelen.

Nate Parker heeft ontzettend veel talent. Niet alleen speelt hij de rol van Nat heel goed, ook is hij de regisseur van de film en heeft hij het script geschreven. Een voorbeeld van het uitstekende acteerwerk van Nate zijn de scènes waarin Nat predikt voor de andere slaven.

Al met al is The Birth of a Nation een goede film over de harde omstandigheden waarin slaven vroeger leefden en over de gebeurtenissen die iemand tot rebellie kunnen drijven. De duur en snelheid van de film zorgen er echter voor dat de film ook als saai en langdradig ervaren kan worden.

The Birth Of A Nation

1  2  3  4  5

The Birth of a Nation is gebaseerd op een waargebeurd verhaal en speelt zich af in het zuiden van de Verenigde Staten, dertig jaar voor het uitbreken van de burgeroorlog. De filmt volgt Nat Turner (Nate Parker), een geletterde slaaf en predikant. Als zijn eigenaar Samuel Turner (Armie Hammer) in de financiële problemen komt accepteert hij een aanbod om Nat’s preken te gebruiken om onhandelbare slaven onder de duim te houden. Nat is getuige van talloze gruwelijkheden - tegen hemzelf, zijn vrouw Cherry (Aja Naomi King) en zijn medeslaven - en begint een opstand in de hoop zijn volk naar de vrijheid te leiden.