Recensie: Apple of my eye RECENSIE

De tiener Bailey heeft een passie voor paarden en droomt ervan hier haar toekomst van te maken. Op een dag overkomt haar een tragisch ongeluk, waardoor Bailey langzaam blind wordt. Samen met haar ouders probeert ze zich aan te passen aan haar nieuwe leven. Haar trainer komt  niet met een blinde geleidehond aan, maar met een paard. Bailey en Apple sluiten een vriendschap voor het leven.

Deze familietienerfilm is perfect voor een relaxt avondje op de bank. Als paardenliefhebber kan je er zeker van genieten, maar ben je dat niet dan kan je er ook goed naar kijken. De filmmakers hebben een echte feelgood film in elkaar gezet, die toch wel moeilijke onderwerpen op een luchtige manier naar voren brengt. Apple Of My Eye is geen hoogstaande film, maar prima om naar te kijken.

Je merkt tijdens het kijken van de film dat hij voor een jeugdige doelgroep is gemaakt. De moeilijke onderwerpen worden een beetje uit de weg gegaan en ondanks het vreselijke wat Bailey meemaakt lijkt haar leventje bijna perfect. Haar cliché perfecte ouders, die ongeloofwaardig jong zijn en goede vrienden. Het ongeluk dat alles veroorzaakt wordt te klein naar voren gebracht. Het komt steeds aan bod als een heel heftig ongeluk, maar er gebeurt eigenlijk bijna niks en gaat heel snel. Dit hadden ze een stuk heftiger moeten maken, zodat het meer bij de kijker binnenkwam. Ze komen er te vaak op terug, dus het had wel echt een sterke scène moeten zijn.

Het verhaal is niet heel ingewikkeld en vrij voorspelbaar. Veel dingen lopen door elkaar heen en gebeuren soms op rare momenten. Zo gaan er mensen uit het niets huilen en gaan sommige gebeurtenissen ontzettend snel en veranderen ze te snel van onderwerp. Ze gaan niet in op emoties van de personages, maar gaan er juist overheen. Je mist de diepgang. Zo is het nog niets eens zeker dat ze blind wordt, maar moet ze zich er al overheen zetten en allerlei stappen ondernemen, zoals een blindengeleidehond en stok.

Het acteerwerk is ook niet heel goed, al vind ik Bailey wel het meest overtuigend. Haar band met het paardje Apple is vergelijkbaar wat mensen hebben met een blindgeleidehond. Je ziet hoe zij haar helpt met alles wat ze nu niet meer kan en tevens haar steun is in deze moeilijke periode van haar leven. Verder komen er in de film nog meer verhalen van vrienden van Bailey aan bod, waardoor je ziet dat iedereen met dezelfde problemen strijdt, ook al ben je niet blind.

Apple Of My Eye is een leuke film om naar te kijken, maar mist diepgang. De film is vooral voor de jongere meidengeneratie leuk die toch een film over paarden willen zien, maar niet het clichéverhaal op een manege. Deze film laat zien hoe het is om blind te worden en met welke problemen je kampt. Een leerzame les, die op een luchtige manier naar voren wordt gebracht.

Apple Of My Eye

1  2  3  4  5

Bailey (Avery Arendes) is een talentvolle tiener die op tragische wijze haar gezichtsvermogen verliest wanneer ze tijdens het paardrijden een ongeluk krijgt. Haar liefhebbende ouders, Caroline (Amy Smart) en Jason (Liam McIntyre) doen alles om haar te helpen zich aan te passen, maar ze kan het met niets en niemand vinden. Totdat ze Charlie (Burt Reynolds) ontmoet, een trainer van geleidehonden die haar voorstelt aan Apple, een lief miniatuurpaardje die haar nieuwe gezichtsvermogen en beste vriend wordt, in deze inspirerende film voor het hele gezin.