Recensie: Resident Evil the final chapter RECENSIE

De Resident Evil serie, geregisseerd door Paul W.S. Anderson, is een serie over Alice (Milla Jovovich). Het verhaal begint met Alice's vader, die haar probeert te redden van de ziekte Progeria, waarbij je versneld ouder wordt. Dit doet hij door middel van het T-virus, een virus wat later vele ziektes bleek te kunnen genezen. Dit virus had echter ook bijwerkingen: mensen gingen eraan dood en kwamen dan terug als zombies. Door een verdere uitbraak van dit virus ging bijna de hele mensheid dood. In dit zesde en laatste deel kan Alice een antivirus vinden en wraak nemen op haar vijanden uit de eerdere films...

De manier van filmen is op zijn zachtst gezegd even wennen. Het camera oogpunt wisselt snel en onverwacht, wat al chaotisch is, maar het meest vervelend zijn echter de vechtscènes. Hierbij gaat het vooral om het tempo waarmee deze gefilmd zijn: steeds versneld en dan weer in slow motion. Dit wisselt elkaar constant af, wat erg rommelig overkomt en waardoor je niet rustig de film kan bekijken. Veel scènes zijn zo snel gefilmd dat je er duizelig van wordt en je niet echt ziet wat er nou daadwerkelijk gebeurt.

Ik geloof dat de acteurs van deze film, onder andere Milla Jovovich, Iain Glen en Ali Larter, niet per sé slechte acteurs zijn. Dit lijkt alleen maar zo, door een onrealistisch script en vlakke personages. Doordat er veel informatie over de vorige films gegeven wordt, is het script erg onrealistisch. Waarom dit nodig is, is de grote vraag: het werkt wel opfrissend, maar in dit geval is het overdreven. Door de vele herhalingen worden de dialogen erg nep. Dit werkt dus vooral in het nadeel van de film. Daarnaast hebben hun personages geen énkele emotie. Het is begrijpelijk dat je in een Apocalyps op een gegeven moment heel onverschillig wordt, maar in deze film is er echt helemaal geen reactie op allerlei shockerende gebeurtenissen. Hierdoor is het een stuk lastiger om je in te leven in de personages en om echt in de film te blijven.

Het verhaal van de film is wel tof. Alice kan eindelijk de wereld redden en de Apocalyps omkeren, door het antivirus te vinden. Maar de Resident Evil serie is een videogame-verfilming en dit is ook wel duidelijk te merken. Het  grootste deel van de film bestaat uit vechten en actie en maar een klein deel bestaat uit het echte verhaal. Dit werkt nou eenmaal beter voor een game.

Door de verwarrende manier van filmen, het onrealistische script en emotieloze personages is deze film niet het kijken waard en komt hij op geen enkel moment over. Het verhaal is wel tof, maar Resident Evil had beter een gameserie kunnen blijven. Ben jij echter fan van zombiefilms en vind je een bijzondere manier van filmen juist gaaf? Dan is het misschien wel iets voor jou.

Resident Evil: The Final Chapter

• Verschenen (film):

26 januari 2016
    (dvd) mei 2017

Speelduur: 106
  • Distributeur:

Screen Gems

Sci-Fi

1  2  3  4  5

Na de gebeurtenissen van Resident Evil: Retribution is Alice (Milla Jovovich) nu de enige overlevende van de strijd die het laatste gevecht van de mensheid tegen de ondoden had moeten zijn. Nu moet zij terugkeren naar de plek waar de nachtmerrie begon - The Hive in Raccoon City, waar de Umbrella Corporation zich aan het voorbereiden is op een laatste en beslissende slag tegen de overlevenden van de apocalyps.