Recensie: Aber Bergen seizoen 1 RECENSIE

De Noorse dramaserie Aber Bergen draait om de advocaten Erik Aber en Elea Bergen Wessel. Ze zijn onlangs gescheiden, maar runnen nog altijd samen hun gerenommeerde advocatenkantoor in Bergen. Ze werken met een team van niet-alledaagse juristen aan allerlei zaken en krijgen daarmee te maken met politieke, juridische en ethische dilemma's.

Erik bergen is een scherpe, knappe en succesvolle advocaat, gespeeld door de acteur Odd-Magnus Williamson. Actrice Ellen Dorrit Petersen vertolkt de rol van de charmante Elea Bergen Wessel. Elea heeft een mooie en rustige uitstraling, maar daarachter schuilt een krachtige vrouw. De band tussen Erik en Elea is gecompliceerd, ze kunnen niet met en niet zonder elkaar. Ze weten elkaar soms te waarderen, maar op andere momenten kunnen ze elkaar niet uitstaan. Erik en Elea zijn aan elkaar gewaagd, maar soms komt ook hun liefde van vroeger weer naar boven, wat zorgt voor kwetsbare momenten. Deze verschillende scènes tussen Erik en Elea geven een mooie afwisseling. Daarnaast worden de verschillende emoties realistisch overgebracht door de acteurs, waardoor het allemaal heel echt overkomt. De andere juristen van het advocatenkantoor, gespeeld door acteurs Line Verndal, Lykke Kristine Moen en Torgny Gerhard Aanderaa zijn ook sterke personages, met allemaal hun eigen verhaal en eigenaardigheden, maar vormen een mooie aanvulling op Erik en Elea.

Nu Erik en Aber uit elkaar zijn moeten ze opnieuw een evenwicht vinden tussen hun werk en privéleven. Ze hebben een tienerzoon, Jørgen, die ze proberen op te voeden, maar op dat gebied liggen hun opvoedingswijzen nogal eens uiteen; Elea is streng en Erik is vaak wat makkelijker. Jørgen trekt als zeventienjarige jongen vaak zijn eigen plan en houdt zich bezig met zaken waar zijn beide ouders niet blij mee zijn.

Aber Bergen is geschreven door de Noor Kjell Jørgen Holbye, het eerste seizoen bestaat uit 10 afleveringen, die elk ongeveer drie kwartier duren. In elke aflevering komen zaken aan de orde die in dezelfde aflevering nog worden afgewikkeld, maar daarnaast is er ook een langlopende verhaallijn door de serie. Deze draait om een moordonderzoek, waar met name Erik Aber zich mee bezighoud. Door de variatie van korte verhaallijnen en een lange verhaallijn is de serie boeiend per aflevering, maar wordt je ook getriggerd om de volgende aflevering te kijken, omdat je wilt weten hoe het afloopt met de verhaallijn van het moordonderzoek. Naast drama zit er in deze serie ook spanning, want hoe loopt het af met het moordonderzoek. Wie zit er achter de moorden die gepleegd zijn?

Wanneer een boek of serie uit één van de Scandinavische landen komt, zijn de verwachtingen altijd hooggespannen. Aber Bergen weet ze gelukkig ook weer waar te maken. Het is een boeiende serie, die goed thuis past in het rijtje van sterke series uit Scandinavië.

Aber Bergen - serie 1

1  2  3  4  5

Erik en Elea zijn een sluw en vasthoudend advocatenkoppel in Noorwegen. Ze kunnen niet met en niet zonder elkaar. De scherpe, knappe en succesvolle Erik Aber kent iedereen en iedereen kent hem. Elea Bergen, die haar krachtige karakter achter een zachtaardig uiterlijk verbergt, is de liefde van zijn leven – totdat ze hem de deur wijst. Hun team en het bedrijf dat ze samen hebben opgebouwd raken verstrikt in een gevecht tussen twee personen die denken dat ze niet meer van elkaar houden. Nu moeten Erik en Elea niet alleen een aantal morele, politieke en wettelijke dilemma’s oplossen, maar ook privé en werk leren scheiden.