Recensie: Their Finest RECENSIE

Nu alle mannen aan het front vechten tijdens de Tweede Wereldoorlog, krijgt Catrin Cole de kans om als scriptschrijver aan de slag te gaan voor een propagandafilm. Zij is verantwoordelijk voor dat wat in de filmindustrie 'drab' wordt genoemd, oftewel: dialogen schrijven die vrouwen aanspreken. Catrin is goed in haar werk en dat blijft niet onopgemerkt voor filmproducent Tom Buckley. Samen gaan Catrin en Tom aan de slag om een film te maken die de Britten hoop geeft.

Vaak nemen mannen de hoofdrol in oorlogsfilms op zich. Oorlogsfilms waarin een sterke vrouw de hoofdrol op zich neemt, zijn er nog weinig, maar Their Finest zorgt ervoor dat dat tekort iets kleiner wordt.  Het personage Catrin is gevat, laat niet over zich heenlopen en tijdens haar werk als scriptschrijver pleit ze voor sterke vrouwelijke personages in de film.

De film voelt als een eerbetoon aan alle vrouwen die de boel thuis draaiende hielden terwijl de mannen vochten voor hun land. Maar ook voelt het als een feministische film: vrouwenrechten worden aan de kaak gesteld door Catrin. Zo zou ze een stuk minder verdienen dan mannen, iets waar ze later tegenin gaat, en ze moet veel harder werken om zich te bewijzen tegenover de mannen die denken veel beter te kunnen dan zij. Actrice Gemma Arterton, die de rol van Catrin vertolkt, weet haar personage sterk neer te zetten.

Maar ook Sam Claflin, die Tom Buckley speelt, weet zijn mannetje te staan. Hij weet de rol van de filmproducent goed over te brengen. Scherpzinnigheid, koppigheid en ook kwetsbaarheid zet hij goed neer, evenals de bijpassende gezichtsuitdrukkingen. Daarnaast heb je ook nog Bill Nighty die Ambrose Hilliard speelt. Zijn teksten komen over alsof hij het personage zelf is en zelfs wanneer hij even niet spreekt, weet hij met zijn gezicht en mimiek het verhaal verder te vertellen. Their Finest behandelt thema's als liefde, verlies, rouw en humor en vooral dat laatste aspect neemt Bill Nighty voor zijn rekening. Zijn personage Hilliard is een acteur die een rol aanneemt waar hij zichzelf eigenlijk te goed voor vindt. Zijn terugkerende verontwaardiging hierover zorgt voor hilarische taferelen.

Zelfs voor mensen die niet zo thuis zijn in de oorlogsfilm is Their Finest een fijne film om te kijken. Er is niet veel voorkennis nodig over de Tweede Wereldoorlog om de film goed te volgen. De film is te begrijpen voor iedereen, maar dit moet niet verward worden voor een verhaal dat een slappe boel is. Integendeel, het verhaal is boeiend van het begin tot het einde.

Their Finest is een goede oorlogsfilm voor iedereen die graag een sterke vrouw in de hoofdrol ziet en waarin vrouwenrechten op een subtiele, maar duidelijke manier worden behandeld. Ook mensen die niet houden van het vele oorlogsgeweld kunnen zich aan de film vergapen. Their Finest maakt de oorlog niet minder erg dan die was, maar centraal staat vooral hoe een film gemaakt kan worden die het volk wat opvrolijkt.

Their Finest

• Verschenen (film):

13 april 2017
    (dvd) september 2017

Speelduur: 107
  • Distributeur:

BBC
  • Regisseur:

Drama

1  2  3  4  5

Londen, WOII. Nu haast alle mannen aan het front vechten krijgt Catrin Cole (Gemma Arterton) een baantje als copywriter voor propagandafilms die een vrouwelijke touch nodig hebben.

Haar natuurlijke flair wordt al snel opgemerkt door de vlotte filmproducent Tom Buckley (Sam Claflin). Met het moreel van het land op het spel moeten Catrin en Buckley een speelfilm maken die het hart van de natie zal verwarmen. Ondanks de bommenregen ontdekt Catrin dat er achter de camera evenveel drama, humor en passie is als voor de camera.

Bekijk hier de trailer van Their Finest: