Recensie: The Wall RECENSIE

Recensie: The Wall

The Wall is een intrigerende film over twee Amerikaanse soldaten die in Irak gestationeerd zijn. Het is eind 2007 en de oorlog loopt bijna op zijn einde. Maar dan krijgt een gevaarlijke sluipschutter de soldaten in het oog. Ze moeten vluchten voor hun leven en komen vast te zitten achter een muur. Zullen ze het er levend vanaf kunnen brengen?

Het idee van The Wall lijkt een beetje op de in 2002 uitgekomen film Phone Booth met Colin Farrel in de hoofdrol. In Phone Booth wordt de hoofdpersoon ook onder schot gehouden door een sluipschutter, alleen dan in een telefooncel. The Wall begint erg sterk en intrigerend alleen, in tegenstelling tot Phone Booth, weet het verhaal niet gedurende de hele film spannend te blijven. Als kijker merk je dat tegen de helft van de film je aandacht toch een beetje verslapt doordat er te weinig gebeurd en de dialogen niet scherp genoeg zijn om je aandacht erbij te houden. Met name wordt vaak het F-woord gebruikt in de film wat op een gegeven moment lichte irritatie bij de kijker oproept aangezien het woord op een gegeven moment in bijna elke zin wel wordt gezegd.

De hoofdrol wordt vertolkt door Aaron Taylor-Johnson die de rol van sergeant Isaac op zich neemt. Hij levert met deze rol een ijzersterke acteerprestatie af. Met Aaron valt of staat de film, aangezien het grootste gedeelte van de film alleen om hem draait die achter de muur gevangen zit. Hij weet de emoties van angst, pijn, woede en alles dat daarbij komt kijken geloofwaardig neer te zetten en weet de kijker te raken. Je leeft met hem mee en hoopt dat hij het er levend vanaf zal brengen.

Op een gegeven moment weet de sluipschutter contact te zoeken met Isaac en dat is wanneer de film in spanning weet toe te nemen. Het roept vragen bij je op als: wat wil de sluipschutter van hem? Waarom heeft hij hem niet eerder gedood? De makers van de film lijken met het dialoog die ontstaat de beide kanten van de oorlog te willen belichten. Echter weten ze hier niet helemaal in te slagen en blijft het karakter van de Iraakse sluipschutter toch erg oppervlakkig.

The Wall heeft een erg intrigerend verhaal dat over het algemeen erg goed uitgewerkt is. Op een paar ietwat saaiere momenten na weet het verhaal bijna de gehele film lang te boeien. Aaron Taylor-Johnson levert ijzersterk acteerwerk af voor deze film en weet daarmee het verhaal van The Wall te dragen. Echter hebben we vaker films gezien die eigenlijk maar om een persoon draaien, zoals Phone Booth die ik eerder al heb genoemd. En hoewel The Wall zeker geen slechte film is, hebben andere films dit gegeven toch beter uitgewerkt. Doordat 'de slechterik', in dit geval de Iraakse sluipschutter te oppervlakkig blijft en het verhaal soms toch ietwat saai wordt lukt het de film niet om naar een hoger plan te tillen. The Wall krijgt van mij dan ook 3 hartjes.

Dit was de Chicklit.nl recensie van The Wall

The Wall

• Verschenen (film):

17 oktober 2017
    (dvd) oktober 2017

Speelduur: 88
  • Distributeur:

Amazon Studios

Spanning

1  2  3  4  5

Twee Amerikaanse scherpschutters zijn gelegerd in Irak. Op een dag wordt een van hen neergeschoten door een onzichtbare sluipschutter. De ander moet snel dekking zoeken om niet opgemerkt te worden door de schutter. Hij zit gevangen achter een muur waar hij niet achter vandaan kan komen zonder opgemerkt te worden. Via de radio begint hij te communiceren met de vijand.