Recensie: Mon Ange RECENSIE

Recensie: Mon Ange

Mon Ange is het verhaal over een liefde tussen een onzichtbare man en een blinde vrouw. Mon Ange wordt geboren in een instelling waar niemand van zijn bestaan mag weten. Toch weet hij kennis te maken met buurmeisje Madeleine waarna de liefde tussen hen opbloeit. Als Madeleine na een aantal jaren van operaties en revalideren haar zicht terugkrijgt verandert dit alles aan hun relatie.

Het verhaal van Mon Ange is tegelijkertijd heel eenvoudig maar ook bijzonder te noemen. De liefde tussen man en vrouw en hoe deze zich ontwikkeld is een verhaal van alle tijden. Wat het bijzonder maakt is de combinatie van een onzichtbare man en blinde vrouw. Dit maakt hun liefde gemakkelijker omdat beiden niet beter weten dan te leven in deze situatie. Toch voelt het onzichtbare aspect vreemd aan. Het levensverhaal van Mon Ange wordt vanaf zijn geboorte weergegeven maar toch mist er ergens iets door het niet kunnen zien van één van de hoofdpersonen. De filmmakers hebben wel geprobeerd dit te compenseren door bijvoorbeeld effecten met water en effecten op de huid van de moeder van Mon Ange en Madeleine. Toch blijft dit vooral verwondering oproepen.

De omgeving waarin de film afspeelt, deels in een, waarschijnlijk psychiatrisch, ziekenhuis en deels in het ouderlijk huis van Madeleine is goed gekozen. Door deze afzondering blijf je je tot het laatst afvragen of de clou niet toch zal zijn dat Mon Ange niet echt bestaat maar slechts in de verbeelding van zijn moeder en Madeleine. Ook draagt deze omgeving bij aan de magie en wat dromerige sfeer van het verhaal.

Wel complimenten vooral voor de tegenspelers van hoofdpersoon Mon Ange, zijn moeder en Madeleine. Deze worden gespeeld door Elina Löwensohn (moeder), Hannah Boudreau (Madeleine kind), Maya Dory (Madeleine adolescent) en Fleur Geffrier (Madeleine volwassen). Het verhaal staat of valt met hoe zij Mon Ange vormgeven. Met name door hun lichaamstaal proberen ze Mon Ange als het ware zichtbaar te maken. Dit is deels gelukt. Niet alle scenes zijn even geloofwaardig. Juist de tactieken die eenvoudig lijken, zoals doen alsof ze iemand aanraken maken het minder realistisch. Het praten tegen Mon Ange en het gebruiken van andere zintuigen komt daarentegen wel geloofwaardig over en zijn mooi in beeld gebracht.

Alles bij elkaar zorgt Mon Ange vooral voor een gevoel van verwarring en niet helemaal op een prettige manier. Schrijvers Harry Cleven en Thomas Gunzig hebben een mooi verhaal geschreven maar het geheel komt niet helemaal over zoals het bedoeld is, een liefdesdrama. De bijzondere aspecten zoals de onzichtbaarheid van Mon Ange die het verhaal eruit laat springen staat tegelijkertijd het plezier van het kijken van de film wat in de weg door de verwarring die het oplevert.

Dit was de Chicklit.nl recensie van Mon Ange

Mon Ange

• Verschenen (film):

3 oktober 2017
    (dvd) oktober 2017

EAN 5425037940740
    Speelduur: 78
  • Distributeur:

Nog niet bekend

Drama

1  2  3  4  5

Engel is een jongetje, gezegend met een onwaarschijnlijke gave: hij is onzichtbaar. Op een dag ontmoet hij de kleine blinde Madeleine en wordt dolverliefd. Fantastische jaren volgen, tot Madeleine met onthutsend nieuws komt: ze zal haar zicht terugkrijgen...