Recensie: Wynonna Earp - seizoen 1 RECENSIE

Recensie: Wynonna Earp seizoen 1

Wynonna Earp draait om het gelijknamige personage Wynonna, en speelt zich af in het stadje 'Purgatory' in Canada. De serie is gebaseerd op de stripboeken van Beau Smith en is een mengeling van bovennatuurlijke verhalen, horror en fantasy. We volgen Wynonna, haar jongere zusje Waverly en de andere inwoners van Purgatory terwijl de stad wordt aangevallen door demonen.

Wynonna Earp (Melanie Scrofano) is de achter-achterkleindochter van de bekende Wyatt Earp, en voorbestemd om de stad te redden. Ze heeft het stadje verlaten na een dramatisch ongeluk waarin haar vader en oudere zusje zijn omgekomen, en op haar 27e verjaardag keert ze terug voor de begrafenis van haar oom. Al snel wordt ze geconfronteerd met een vloek die al jaren op haar familie rust, en als erfgenaam is zij als enige in staat om de bovennatuurlijke krachten te bestrijden. Om de demonen terug te sturen naar de onderwereld moet ze deze vermoorden met haar ironisch genoemde revolver: Peacemaker.

Bijgestaan door haar jongere zusje Waverly (Dominique Provost-Chalkley) probeert Wynonna achter het mysterie rond de moord op haar oom te komen. Tijdens haar zoektocht maakt ze kennis met agent Xavier Dolls (Shamier Anderson), die de gebeurtenissen rondom Purgatory onderzoekt. De spanning en irritatie tussen de twee karakters leiden tot een aantal komische scenes, zeker wanneer Dolls besluit om Wynonna te helpen en te trainen. Een ander groot en interessant personage is Doc Holliday (Tim Rozon), voormalig beste vriend van Wyatt Earp, die vervloekt is tot het eeuwige leven. Door de serie heen komen we steeds meer over hem te weten, al is het niet altijd duidelijk aan welke kant hij precies staat.

Hoewel elke aflevering zich voornamelijk richt op een nieuwe demoon die het stadje teistert, ontwikkelt zich ook een groter verhaal. We komen steeds meer te weten over het verleden van de Earp zusjes en het tragische ongeluk van jaren geleden. Ook maken we kennis met een aantal heerlijke slechteriken zoals Bobo Del Rey (het denkbeeldige jeugdvriendje van Waverly, gespeeld door Michael Eklund) en de Stone Witch (Rayisa Kondracki).

In de eerste aflevering lijkt het alsof de cast wat moet inkomen, maar naarmate de serie vordert worden de acteerprestaties steeds beter. Ook als je niet zo'n fan bent van horror is de serie de moeite waard om te kijken door de humor die in alle afleveringen veelvoudig terugkomt. Het verhaal is goed te volgen en blijft zich duidelijk ontwikkelen zonder dat het zijn spanning verliest.
Hoe meer vragen er lijken te worden beantwoord, hoe groter de verrassingen aan het einde van het seizoen: oude karakters keren onverwachts terug, nieuwe bondgenoten worden gemaakt en de relaties tussen de karakters onderling worden op de proef gesteld. Al met al een spannende serie, met een goede afwisseling tussen horror en komedie, zonder dat het vervelend wordt om naar te kijken.

Ben jij fan van 'Supernatural' of 'The Walking Dead', dan moet je deze serie zeker niet missen! We kunnen allemaal van Wynonna Earp genieten op Netflix, en sinds kort staat zelfs seizoen 2 online, dat wordt bingewatchen!

Dit was de Chicklit.nl recensie van Wynonna Earp seizoen 1

Wynonna Earp - seizoen 1

• Verschenen (film):

27 oktober 2017
    (dvd) november 2017

EAN 8719372005606
    Speelduur: 585
  • Distributeur:

Nog niet bekend
  • Cast:

• Regisseur:

Drama

1  2  3  4  5

Na jaren te hebben rondgezworven keert Wynonna Earp, afstammeling van de legendarische wetsdienaar Wyatt Earp, terug naar haar geboorteplaats Purgatory. Als het zwarte schaap van de familie wordt ze niet bepaald met open armen ontvangen. Maar dan blijkt dat zij de mythische kracht heeft geërfd om Wyatts Peacemaker-revolver te gebruiken tegen demonen, monsters en vampiers. Met haar Peacemaker en een kleine groep vrienden en familie bindt Wynonna de strijd aan tegen de bovennatuurlijke, kwaadaardige krachten die de streek rondom de Ghost River Triangle terroriseren!