Recensie: Mein blind date mit dem leben RECENSIE

Recensie: Mein blind date mit dem leben

De Duitse Sali is een doodgewone jongen met een normale droom: hij wil in een hotel gaan werken. Een ernstige aandoening gooit echter roet in het eten; Sali verliest het grootste deel van zijn zicht waardoor hij zo goed als blind is. Er lijkt een einde te komen aan zijn droom, maar Sali zit niet bij de pakken neer. Hij besluit te doen alsof hij wél kan zien en neemt een stage aan in een prestigieus hotel in München.

Mein blind date mit dem leben bevat alle ingrediënten voor een heerlijke feel good film. Thema's als vriendschap, liefde en doorzettingsvermogen passeren de revue. Het is echter niet de typische drama-komedie die al zo vaak op het witte doek verscheen. Een jongen die zo goed als blind is en doet alsof hij dit niet is, is een verhaal dat nog niet eerder is verteld. Hoewel het verhaal in eerste instantie origineel is, wordt het plot gaandeweg wel wat voorspelbaar.

Spelen dat je blind bent wordt niet door iedere acteur elke dag gedaan, maar acteur Kostja Ullmann (die Sali speelt) zet het erg geloofwaardig neer. Zijn karakter doet alsof hij wel kan zien, terwijl dat niet het geval is. Met kleine subtiele trekjes maakt Kostja voor de kijker duidelijk dat zijn karakter eigenlijk niet kan zien, zoals de manier waarop hij ergens naar 'kijkt', zonder dat hij het er te dik bovenop legt.

Het verhaal is ontroerend en inspirerend. Een jongen die zijn droom wil verwezenlijken terwijl hij eigenlijk is afgeschreven, is altijd een goede formule voor een feel good film. Het verhaal gaat niet alleen over zijn werkzaamheden in het hotel en het verbloemen van zijn beperking, maar Mein blind date met dem leben bevat meer verhaallijnen. Vriendschappen die Sali wil onderhouden, een liefde en een gezin dat uit elkaar valt. Echter zorgen al deze verhalen er niet voor dat je de klutst kwijtraakt, maar alleen dat je nog meer sympathie voelt voor Sali. Ook hoef je niet bang te zijn dat de film niet luchtig is, want er zit ook erg veel humor in de film, wat ervoor zorgt dat het hele totaalplaatje klopt.

Degenen die niet weten of een Duitstalige film in hun straatje past, kunnen bij deze gerust gesteld worden, want de Duitse taal went zo. De acteurs praten normaal en er wordt zeker niet op zo'n toon gepraat die zo kenmerkend is voor nagesynchroniseerde films.

Mein blind date mit dem leben bevat alle elementen voor een fantastische feel good film. De film laat doorzettingsvermogen zien, het inspireert en het laat je op de juiste momenten lachen. Hoewel het verhaal origineel begint, wordt het gaandeweg wel wat voorspelbaar. Echter is het de perfecte film om te kijken op een druilerige dag.

Dit was de Chicklit.nl recensie van Mein blind date met dem leben

Mein Blind Date Mit Dem Leben

• Verschenen (film):

3 november 2017
    (dvd) november 2017

EAN 8719372004562
    Speelduur: 111
  • Distributeur:

Dutch Filmworks

Komedie

1  2  3  4  5

In de feelgoodfilm Mijn Blind Date mit dem Leben is een jongeman niet van plan om met minder volle teugen van het leven te genieten, ondanks dat hij bijna niets meer ziet…
    Saliya (Kostja Ullmann) staat op het punt zijn studie af te ronden en hoeft alleen nog maar stage te lopen als het noodlot toeslaat: hij wordt opeens bijna blind. Desondanks slaagt hij erin een stageplek te bemachtigen in een luxehotel in München – zonder dat iemand zijn visuele beperking doorheeft. Alleen zijn collega Max (Jacob Matschenz) heeft hem door, maar besluit hem te helpen. Buiten werktijd oefenen ze eindeloos tot Saliya blind zijn werk kan doen. Maar dat je niet alles kunt trainen blijkt als hij valt voor Laura (Anna Maria Mühe) en in allerlei onvoorspelbare situaties verzeild raakt. Hoe lang kan hij volhouden dat er niets aan de hand is? ‘Mein Blind Date mit dem Leben’ is gebaseerd op de autobiografie van Saliya Kahawatte.