Recensie: Grimm seizoen 6 RECENSIE

Recensie: Grimm seizoen 6

Liefhebbers van televisieseries zoals Buffy the Vampire Slayer, Charmed en Angel zijn de afgelopen jaren op hun wenken bediend met de spannende fantasyserie Grimm, die boordevol intrigerende en angstaanjagende monsters zit. De serie is een knipoog naar de verhalen van de gebroeders Grimm, waarbij vooral de gruwelijke details niet geschuwd worden. Jammer genoeg komt met het verschijnen van seizoen 6 een einde aan deze vermakelijke serie.

'Nu de Black Claw eindelijk verslagen is, krijgt Nick (David Giuntolli) te maken met een zeer bekende vijand; commisaris Sean Renard (Sasha Roiz). Nu hij bijna de burgemeester is van Portland, heeft Renard als doel om het rechtssysteem naar zijn hand te zetten, ten koste van Nick en zijn vrienden. Nick moet voor zichzelf, zijn geliefden, vooral zijn kind met Adalind (Claire Coffee), en zijn stad opkomen om deze te beschermen. Nick en zijn bondgenoten hebben al hun krachten nodig om vrede te brengen. Alsof dat nog niet genoeg is, worstelen Monroe (Silas Weir Mitchell) en Rosalee (Bree Turner) met het idee om een kind deze nieuwe en tumultueuze wereld in te brengen. Eve (Bitsie Tulloch) ten slotte heeft, nadat ze uit de dood is opgestaan, last van een identiteitscrisis wanneer haar eerdere gedaante af en toe de kop op steekt.'

Grimm combineert moeiteloos korte en langere verhaallijnen met elkaar. De strijd tegen Renard neemt bijvoorbeeld meerdere afleveringen in beslag. Daartegenover staan verhaallijnen van een enkele aflevering, waarbij nieuwe 'Wesen' (monsters) worden geïntroduceerd. Wat Grimm hierbij zo interessant maakt, is dat de afzonderlijke Wesen of mensen niet per definitie goed of slecht zijn. Een mooi voorbeeld hierbij is Adelind die in de serie begon als een 'slecht' personage, maar nu meer aan de goede kant staat. Juist deze afwisseling houdt de serie ook in het zesde seizoen nog heel fris. De al bestaande personages maken diverse ontwikkelingen door, waardoor ze interessant blijven voor de kijker, zoals Eve. Zij is zich bewust van de Wesen in haarzelf en probeert hierin haar eigen weg te vinden. Elke episode begint net als de eerdere vijf seizoenen met een passende quote, die symbool staat voor de inhoud van de desbetreffende aflevering.

Naast de verschillende Wesen worden ook vele nog onbekende elementen toegevoegd. Wat betekenen bijvoorbeeld die geheimzinnige tekens in de grot? Wat voor wezen is Diana, de dochter van Renard en Adelind, die naarmate ze ouder wordt wel hele bijzondere krachten vertoont? Dit maakt dat je de afleveringen moeiteloos achter elkaar door blijft kijken. De spanning in de serie is namelijk door de vele onbekende elementen, het gevaar wat op elke hoek van de straat dreigt en de vele actiescenes, erg goed opgebouwd. Een flinke dosis humor maakt dit helemaal af. Een goed voorbeeld van deze humor is te vinden in de aflevering 'Blind Love'. In deze episode neemt een kwaadaardige Cupido wraak door de vriendengroep willekeurig verliefd op elkaar te laten worden, wat komische situaties oplevert.

Als extra materiaal zijn er op de dvd diverse weggelaten scenes te vinden. Daarnaast bevat het een leuk fragment, waarbij David Giuntolli zijn debuut maakt als regisseur. In de aflevering 'Oh Captain, My Captain' doet Nick een laatste poging om Renard te verslaan, door zichzelf in Renard te veranderen. Dit geeft hem als acteur gelijk de kans om de aflevering te regisseren zonder dat hij zichzelf aan het regisseren is. De kijker krijgt dan ook gelijk een kijkje in de manier waarop een episode van Grimm gemaakt wordt. Bijvoorbeeld de manier waarop er gewerkt wordt met dubbelgangers.

Concluderend is het zesde seizoen van Grimm een waardige afsluiter, waarin de kijker wordt getrakteerd op verdere ontwikkelingen van al bekende personages, verschillende verhaallijnen, nieuwe monsters en een flinke dosis humor. De allerlaatste aflevering van de serie smaakt naar meer en we blijven daarom stiekem hopen op een spin-off.

Chicklit.nl recensie van Grimm seizoen 6

Grimm - Seizoen 6

• Verschenen (film):

25 oktober 2017
    (dvd) november 2017

EAN 5053083127008
    Speelduur: 540
  • Distributeur:

Universal Pictures

Fantasy

1  2  3  4  5

Nu de Black Claw eindelijk het zwijgen is opgelegd krijgt Nick (David Giuntolli) te maken met een bekende vijand; Captain Sean Renard (Sasha Roiz). Nu hij bijna de burgemeester is van Portland, heeft Renard als doel om het rechtssysteem naar zijn hand te zetten. Nick moet voor zichzelf, zijn geliefden, vooral zijn kind met Adalind (Claire Coffee), en zijn stad opkomen om deze te beschermen. Nick en zijn bondgenoten hebben al hun krachten nodig om vrede te brengen. Ondertussen worstelen Monroe (Silas Weir Mitchell) en Rosalee (Bree Turner) met het idee om een kind deze nieuwe en tumultueuze wereld in te brengen en Eve (Bitsie Tulloch) heeft last van een identiteitscrisis wanneer haar eerdere gedaante af en toe de kop op steekt.
    Geniet van de 13 afleveringen van het allerlaatste seizoen van Grimm.

Bekijk hieronder de trailer: