Recensie: The Circle RECENSIE

Recensie: The Circle

Mae Holland (Emma Watson) krijgt eindelijk een baan waar ze trots op is. Van het plaatselijke bedrijfje waar ze eerst werkzaam was, stapt ze over naar 's werelds grootste bedrijf: De Cirkel. Mae begint als helpdeskmedewerker, maar komt wegens crimineel gedrag al snel in aanraking met de grote bazen van de onderneming. Na uitspraken als 'geheimen zijn leugens' wordt Mae de hele dag door gevolgd met camera's en kan de hele wereldbevolking meekijken. Mae is een van de eersten die volledig transparant door het leven gaan. Maar wat voor gevolgen heeft een leven zonder privacy?

In het begin van de film wordt Maes wereldje kort, maar krachtig voorgesteld. Bekend wordt wie haar ouders zijn, wie haar vriendje is en wat voor werk ze op dat moment doet. Het is duidelijk dat ze het op haar werk niet naar haar zin heeft. Gelukkig krijgt ze een telefoontje van haar beste vriendin Annie met een aanbod om bij De Cirkel te gaan werken. Mae kan haar geluk niet op en toont veel enthousiasme; gevoelens die ze in het vervolg van het verhaal helaas niet toont.

Voor degenen die het gelijknamige boek van Dave Eggers gelezen hebben, is het mogelijk de waterval van informatie die in de film wordt gegeven bij te benen. Echter is hier flink wat concentratie voor nodig. Er wordt razendsnel uitgelegd wat De Cirkel ongeveer is en wat enkele taken van Mae bij het bedrijf zijn. Later wordt doorgeschemerd dat De Cirkel onder andere een collectief van uitvinders is. Een van de uitvindingen die worden gepresenteerd is SeeChange. De informatie die in 'The Circle' wordt gegeven gaat dus ontzettend snel, maar is wat betreft hoeveelheid een stuk minder dan in het boek. Belangrijke feiten, zoals wat de rol is van Eamon Bailey (Tom Hanks), blijven achter. Als je het boek niet hebt gelezen, is de informatie nauwelijks bij te houden en dus niet te begrijpen.

De snelheid waarin de kijker voorzien wordt van informatie ligt veel te hoog. Dit geeft een vreemd contrast met de beelden. Zo zijn er scènes waarin je Mae minutenlang in een kajak op het water ziet dobberen, zonder dat er iets bij gezegd wordt. Bovendien lijkt er een filter over het beeld te liggen, waardoor het lijkt alsof het verhaal zich jaren geleden afspeelt, in plaats van in de nabije toekomst. Wellicht hadden de beelden uitdagender kunnen zijn, door middel van het toepassen van perspectiefwisselingen. Maes vriendje Mercer (Ellar Coltrane) is een voorbeeld van een personage dat een grotere rol mocht hebben. Mercer is een tegenstander van wat De Cirkel wil bereiken. Perspectiefwisselingen tussen dat van hem en dat van Mae had de verschillende visies op De Cirkel duidelijker kunnen maken, waardoor de kijker ook een mening had kunnen vormen over het hoofdthema van 'The Circle': de afschaffing van de privacy.

Het is een gemis dat collega Francis of de mysterieuze Kalden niet op het witte doek verschijnen. In het boek zorgden beide personages voor een vleugje romantiek, waardoor Mae de kans kreeg iets meer gevoelens te tonen. Naast dat vleugje romantiek speelde Kalden een belangrijke rol in het bedrijf op zich. In de film daarentegen loopt Kalden (John Boyega) enkele keren door het beeld en praat hij kort met Mae. Verder blijft hij onopgemerkt en komt het personage minder mooi uit de verf dan in het boek.

Opeens wordt de film afgesloten met een rustig beeld van Mae in een kajak, gevolgd door de aftiteling. Het is een tegenvaller dat 'The Circle' te vroeg eindigt, namelijk voordat je voldoende argumenten hebt kunnen verzamelen om zelf een mening te vormen over het afschaffen van privacy. Je blijft met handenvol onbeantwoorde vragen achter. Is De Cirkel goed of slecht? Wat is De Cirkel eigenlijk? Het ging al een poosje niet goed met Annie; wat was er aan de hand, waar is ze nu en hoe gaat het met haar? Daarnaast: wat deed Annie bij De Cirkel? Wil de bevolking wel dat de privacy wordt afgeschaft? Wat wil Mae? De film had nog iets langer door moeten gaan om een boodschap bij de kijker achter te laten.

Recensie: The Circle

The Circle

• Verschenen (film):

15 november 2017
    (dvd) september 2017

EAN 5414937033454
    Speelduur: 100
  • Distributeur:

Paradiso

Sci-Fi

1  2  3  4  5

Mae Holland (Emma Watson) kan haar geluk niet op als ze wordt aangenomen bij de Cirkel, het machtigste internetbedrijf ter wereld. De persoonlijke e-mails van de gebruikers, hun sociale media, betalingsverkeer en aankopen zijn met elkaar verbonden door een universeel besturingsprogramma. Het resultaat: iedereen heeft slechts één online identiteit. Een nieuw tijdperk van openheid en gemeenschapszin is aangebroken.
    The Circle is de verfilming van het gelijknamige hit-boek van Dave Eggers.

Bekijk hier de trailer van The Circle: