Recensie: Gifted RECENSIE

Recensie: Gifted

In Gifted zien we de alleenstaande Frank die met zijn kleine nichtje Mary in een voorstad van Tampa woont. Hun buurvrouw, Roberta, is Mary's beste vriendin. Aan hun gelukkige leven dreigt echter een einde te komen wanneer de oma van Mary opmerkt dat haar kleindochter hoogbegaafd is. Zij wil dat Mary naar een speciale school voor hoogbegaafde kinderen gaat. Frank is echter bang dat ze hierdoor niet de kans krijgt om echt een kind te zijn. Door dit conflict raken Frank en zijn moeder, de oma van Mary, verstrikt in een strijd om de voogdij over Mary.

Gifted heeft een heftig thema, wat zorgt voor een aantal zware scènes in de film. Het conflict over wat het beste is voor Mary zorgt weer voor onderlinge conflicten tussen de personen in de omgeving van het meisje. Deze conflicten en de emoties die dit met zich meebrengt worden ontzettend goed overgebracht door de acteurs. De nadruk ligt vooral op het conflict tussen Frank en zijn moeder, maar ook buurvrouw Roberta blijft niet buiten beschouwing. Iedereen is op zijn of haar eigen manier betrokken in de situatie en dit wordt in de film goed belicht. Het zware thema wordt echter ook afgewisseld met humor, wat ervoor zorgt dat de film wat lichter wordt en minder zwaar is om te kijken.

Ook het acteerwerk van McKenna Grace, die Mary speelt, mag niet buiten beschouwing gelaten worden. Ze is nog jong, maar ze weet de emoties van Mary ontzettend geloofwaardig over te brengen. Ook voor Mary is deze situatie natuurlijk erg moeilijk. Ze wil bij Frank blijven wonen, maar ze vindt het wel saai op school. Ze werkt namelijk zwaar onder haar niveau, zelfs met de pogingen die haar juf doet om meer uitdaging te zoeken voor Mary. Daarnaast is het voor zo'n jong meisje natuurlijk ontzettend heftig om iedereen in je omgeving te zien ruziën over wat het beste voor je is. Alle emoties die dit met zich meebrengt worden door de jonge actrice heel geloofwaardig overgebracht.

Een minpuntje van de film is de geloofwaardigheid van hoe de rechtszaak af en toe verloopt. Bij een strijd om de voogdij van een kind heeft Jeugdzorg een grote rol en deze rol wordt in de film heel erg onderschat. Na een tijdje komt er zelfs een pleeggezin ter sprake en wanneer er kennisgemaakt wordt is hier niet eens een begeleider bij. Ook is de oma van Mary hier erg vaak over de vloer, waar niemand iets van wist. De film laat het af en toe lijken of er helemaal geen toezicht is op het meisje en haar omgeving. Daarnaast is de film wat voorspelbaar, maar dit stoort niet.

Als je niet teveel stilstaat bij de af en toe wat ongeloofwaardige gebeurtenissen rondom de rechtszaak, is Gifted een absolute aanrader. Het is een zwaar thema, maar door de humor in de film wordt het wat luchtiger om naar te kijken. Daarnaast zijn de chemie tussen de acteurs en de geloofwaardigheid van hun emoties erg sterk. Gifted is een film met een zwaar, maar belangrijk thema die zeker het kijken waard is.

Recensie: Gifted

Gifted

1  2  3  4  5

De vrijgezelle Frank Adler voedt zijn hoogbegaafde nichtje Mary in een kustplaatsje van Florida op. Frank probeert haar een gelukkig leven te geven, maar dat plan verandert als zijn moeder het talent van het meisje ontdekt en hen uit elkaar wil halen.

Bekijk hier de trailer van Gifted: