Recensie: American Gods seizoen 1 RECENSIE

Recensie: American Gods seizoen 1

Al vanaf de eerste minuut is duidelijk dat de televisieserie American Gods vooral geschikt is voor kijkers met een brede interesse die openstaan voor vreemde gebeurtenissen en eigenaardige verhaallijnen. De prachtige manier van filmen laten duidelijk de invloed van Neil Gaiman zien.

'American Gods is gebaseerd op het gelijknamige boek van Neil Gaiman. De serie is gecreëerd door Bryan Fuller (Hannibal en Pushing Daisies) met behulp van Michael Green (Heroes, Everwood). Het verhaal is het best te omschrijven als een strijd tussen de oude Goden tegen de nieuwe Goden. In eerste instantie draait het verhaal om Shadow. Zijn leven is een chaos: zijn vrouw overlijdt in een auto ongeluk vlak voordat hij vrijkomt uit de gevangenis. Op weg naar zijn opvanghuis ontmoet hij Mister Wednesday die wil dat Shadow zijn "klusjesman" wordt. Aangezien Shadow weinig anders kan gaat hij in op het aanbod en vanaf dat moment is hij één van de marionetten in de grote strijd van de Amerikaanse Goden.'

American Gods laat zich niet in één duidelijk genrehokje stoppen, maar stipt verschillende aan zoals horror, thriller, science-fiction, fantasy, drama en romantiek. Dit kan ervoor zorgen dat de serie een breed publiek aantrekt, maar aan de andere kant kan het gebruik van zoveel verschillende genres ook afschrikken. De manier van filmen is prachtig, met veel detail, kleuren en het gebruik van slow-motion beelden. Denk hierbij aan uitgestrekte woestijnachtige fantasiewerelden, langzaam rondvliegende bloedspetters en indrukwekkende droombeelden. De eerdere werken van de makers zie je hier duidelijk in terug, want de manier van filmen doet denken aan Hannibal, Heroes en Everwood. Hierdoor zijn de verschillende afleveringen, zonder dat je de verhaallijn interessant vindt, al de moeite van het bekijken waard. Maar juist ook het verhaal is interessant met onbegrensde mogelijkheden, terwijl de verteller daarbij wel zijn best doen om het logisch te houden.

In het verhaal dat Neil Gaiman ons vertelt, draait het vooral om ex-crimineel Shadow, die na zijn vertrek uit de gevangenis wel veel pech heeft. Zowel zijn vrouw als zijn beste vriend komen om in een auto-ongeluk. In het vliegtuig naar hun begrafenis komt hij in aanraking met een vreemde man, die hem een baan aanbiedt. Vanuit dat punt neemt het leven van Shadow wel een heel vreemde wending. De verhaallijn is ondanks de psychedelische beelden wel logisch te noemen. We leren Shadow steeds beter kennen en volgen zijn leven na de gevangenis. In elke aflevering wordt ook een nieuw personage geïntroduceerd, die ons bijvoorbeeld meer leert over Shadows verleden (hoe kwam hij in eerste instantie terecht in de gevangenis) of over zijn eigenaardige nieuwe werkgever en zijn handlangers. De oplettende serieliefhebber zal bekende gezichten herkennen in bijvoorbeeld Shadow (Ricky Whittle, The 100) en Mr. Wednesday (Ian McShane, Deadwood, Ray Donovan).

American Gods is natuurlijk gebaseerd op het gelijknamige boek van Neil Gaiman, dat ter ere van de televisieserie recent opnieuw is uitgebracht in Nederland. Dit maakt de extra's op de dvd-box zeker interessant. Er staat namelijk een interview op met Neil Gaiman over de oorsprong van het verhaal. Daarnaast wordt het boek vergeleken met de uiteindelijke verfilming. Ook wordt de kijker beloond met interviews met vier van de belangrijke personages en wordt de kijker een blik gegund in het interviewpanel van de castleden op Comic Con. Deze toevoegingen geven de serie net wat meer diepte en de kijker krijgt een goed beeld van het ontstaan van het boek en de serie.

Concluderend is American Gods een heerlijke en interessante toevoeging op het toch al grote serie-aanbod. De televisieserie is vooral geschikt voor liefhebbers van het science-fiction, horror of fantasygenre, die geen bezwaar hebben tegen een wat eigenaardige verhaallijn. De televisieserie is, door zijn kleurrijke en psychedelische manier van filmen met het gebruik van slow-motion scènes, een lust voor het oog!

Recensie: American Gods seizoen 1

American Gods - Seizoen 1

1  2  3  4  5

American Gods is gebaseerd op het gelijknamige boek van Neil Gaiman. De serie komt uit handen van Bryan Fuller (Hannibal en Pushing Daisies) en Michael Green (Heroes, Everwood). Het verhaal is een strijd tussen de oude Goden tegen de nieuwe Goden. Shadows leven is een chaos: zijn vrouw overlijdt in een auto ongeluk vlak voordat hij vrijkomt uit de gevangenis. Op weg naar zijn opvanghuis ontmoet hij Mister Wednesday die wil dat Shadow zijn “klusjesman” wordt. Aangezien Shadow weinig anders kan gaat hij in op het aanbod en vanaf dat moment is hij één van de marionetten in de grote strijd van de Amerikaanse Goden.

Trailer: