Recensie: Revolt RECENSIE

Recensie: Revolt

In de film Revolt vindt op de vlakten van Afrika de laatste slag om de aarde plaats tussen de mensheid en vijandige aliens. Een Amerikaanse soldaat met geheugenverlies en een Franse arts zijn op elkaar aangewezen tijdens deze allesvernietigende invasie. Tijdens hun vlucht op zoek naar de communicatiepost van de buitenaardse wezens, wordt hun band sterk op de proef gesteld, terwijl het geheugen van de soldaat beetje bij beetje terugkeert.

Wie op zoek is naar een typische actiefilm met veel explosies en weinig diepgang, is bij Revolt aan het juiste adres. De bijna stereotype hoofdrolspelers (de ruige man, gespeeld door Lee Pace en de knappe stoere vrouw, gespeeld door Bérénice Marlohe) zijn standaard badass karakters die typerend zijn voor dit genre.

Voor een low budget film zijn de special effects best aardig. De montage daarentegen is zeer knap gedaan. Ondanks het feit dat er veel is gekopieerd van reeds bestaande films over buitenaardse invasies, slaagt regisseur Joe Miale er toch in om Revolt een eigen identiteit te geven. Liefhebbers van het genre zullen weliswaar veel elementen tegenkomen die herkenbaar zijn uit andere films over buitenaardse robot-achtigen, maar kunnen ook genieten van de manier waarop dit toch in een nieuw jasje is gegoten.

Het acteerwerk, met uitzondering van een aantal overenthousiaste locals en een fotograaf die nog overduidelijk ademt na zijn dood, is redelijk te noemen. Voor zover dat mogelijk is in een verhaal dat zich afspeelt in een apocalyptische wereld doen Pace en Marlohe hun best om niet alleen de verwarring en angst te laten zien die hun personages ervaren, maar ook de versteviging van de onderlinge band tijdens hun gezamenlijke missie en het romantische aspect dat uiteindelijk om de hoek komt kijken.

Doordat de actiemomenten elkaar in zeer snel tempo opvolgen, gaat helaas veel van het verhaal verloren en blijft de spanningsboog slap.

Het einde van de film is heel abrupt, wat de kijker achterlaat met een gevoel van 'was dit het nou?'. Het geeft de indruk dat het budget op was en het einde daardoor snel afgeraffeld is, of dat deze film wellicht een pilot zou kunnen zijn voor een tv-serie.

Na actief te zijn geweest als schrijver en regisseur in de gamewereld is Revolt het speelfilmdebuut van Joe Miale. Dit verklaart waarschijnlijk ook het hoge videogame-gehalte.

Recensie: Revolt

Revolt

• Verschenen (film):

15 december 2017
    (dvd) januari 2018

EAN 8719372004753
    Speelduur: 84
  • Distributeur:

Dutch Filmworks

Sci-Fi

1  2  3  4  5

Lee Pace is een Amerikaanse soldaat, gestationeerd in het door oorlogen geteisterde Afrika. Of het nog niet erg genoeg is, wordt de aarde aangevallen door aliens. Pace besluit samen met Bérénice Marlohe (Skyfall) een communicatiepost van de aliens te vernietigen. Hun samenwerking komt echter nogal onder druk te staan als de ware aard van Pace uitkomt in dit rauwe, heftige actieavontuur.