Recensie: Wind River RECENSIE

Recensie: Wind River

In het indianenreservaat Wind River in Wyoming wordt het achttienjarige meisje Nathalie dood aangetroffen. Ver weg van alles is ze moegestreden en uitgeput gestorven in de vreselijke kou. De jonge FBI-agente Jane Banner komt de zaak onderzoeken. Ze weet maar weinig van het gebied en de bewoners en daarom vraagt ze jager en sporenzoeker Cory om hulp. Hij kent het gebied en de mensen en helpt haar bij het zoeken naar degene die dit het jonge meisje heeft aangedaan.

De onervaren FBI-agente Jane wordt gespeeld door Elizabeth Olsen, het zusje is van de bekende Olsen-twins: Mary-Kate en Ashley Olsen. Elizabeth is bekend van de films Godzilla (2014) en Avengers: Age of Ultron (2015) en zet de rol van FBI-agente Jane geloofwaardig neer. Jane gaat vol goede moed aan de slag met het moordonderzoek, maar beseft al snel dat ze alleen niet ver gaat komen. Ze leunt op de wijze Cory, die het gebied kent en de kunst van het spoorzoeken verstaat en daardoor het onderzoek verder brengt. Jager Cory wordt vertolkt door acteur Jeremy Renner die onder andere genomineerd is geweest voor een Oscar voor zijn rol in The Hurt Locker (2010) en in 2011 voor zijn bijrol in The Town. Jeremy Renner is overtuigend in zijn rol als sporenzoeker Cory. Zijn karakter doet denken aan een cowboy-achtig type die thuishoort in het uitgestrekte en dunbevolkte gebied. Hij heeft goede contacten met de inheemse bevolking (hij is zelfs getrouwd geweest met één van hen) en trekt zich hun lot aan.

In Wind River laat de scenarioschrijver en regisseur duidelijk doorschemeren dat op deze afgelegen plek (reservaat Wind River) de regels anders zijn. De politiedichtheid is laag, waardoor de bewoners voor eigen rechter spelen. Als laatste geeft de regisseur in de film mee dat tot op de dag van vandaag inheems-Amerikaanse meisjes bij vermissing niet geregistreerd worden, waarmee hij laat zien dat deze film maatschappelijk relevant is. Het plaatst een kritische nood bij de omgang van de VS met de oorspronkelijke bewoners van het land; ze worden gedumpt in troosteloze reservaten en krijgen weinig beveiliging van de autoriteiten.

De problemen die in het reservaat spelen met de indianen die daar nog wonen komen zijdelings aan bod, maar de film richt zich met name op de psychologie van de personages, en dan met name die van Cory. Hij heeft in het verleden zijn dochter verloren en is daarom extra gemotiveerd om te achterhalen wie Nathalie de dood in heeft gejaagd. De film laat zien dat hij verscheurt is door het verdriet om zijn eigen dochter en dat dit ook grote impact heeft gehad op zijn eigen leven (gescheiden van zijn vrouw). Zijn verleden zorgt ervoor dat hij extra gedreven is om de dader te vinden. Deze emotionele kant van Cory wordt mooi in beeld gebracht wanneer hij Jane vertelt over het overlijden van zijn dochter en in de mooie gesprekken die hij voert met de vader van Nathalie. Ze praten over de pijn waar ze doorheen moeten, maar dat dit nodig is om de mooie herinneringen aan je dochter levend te houden.

Misdaadthriller Wind River is geregisseerd door Taylor Sharidon, die al verschillende filmscenario's schreef, maar voor het eerst zelf de regie in handen nam. Het camerawerk en de muziek zijn sfeervol en voegen iets extra's toe aan de film. De beelden van het indrukwekkende sneeuwlandschap laten aan de ene kant zien hoe mooi het gebied is, maar aan de andere kant ook hoe hard de natuur kan zijn.

Wind River is een prachtige film, met mooie shots die de prachtige natuur van Wyoming laten zien. Het is een origineel verhaal met levensechte personages.

Recensie: Wind River

Wind River

1  2  3  4  5

Een wildjager (Jeremy Renner) helpt beginnend FBI agente (Elisabeth Olson) bij het oplossen van een mysterieuze moord in het wetteloze indianenreservaat Wind River en wordt hierdoor geconfronteerd met zijn eigen verleden.

Bekijk hieronder de trailer: