Recensie: Maudie RECENSIE

Recensie: Maudie

Maud heeft artritis en woont bij haar oude tante Ida. Ze merkt dat haar familie niet meer voor haar wil zorgen en besluit daarom onafhankelijk te worden. Ze vertrekt en neemt een baan aan als huishoudelijk hulp bij de norse en onvriendelijke vishandelaar Everett Lewis. Vol goede moed en optimisme probeert ze de man voor zich te winnen en vriendelijker te laten zijn. Uiteindelijk lukt dat haar en ze trouwen.

Mauds grote hobby is schilderen, ze maakt het huis van Everett gezellig door de muren en ramen te verven en ze schildert ansichtkaarten en schilderijen. Al snel wordt haar schildertalent ontdekt en verkoopt ze vanuit het kleine huisje haar zelfgemaakte kunstwerken.

De rol van Maud wordt schitterend gespeeld door Sally Hawkins, ze weet de vrouw met reuma geloofwaardig en subtiel neer te zetten. Maud is een moedige vrouw met veel doorzettingsvermogen, die ondanks het verschrikkelijke karakter van haar man bij hem blijft.

De norse, agressieve en sociaal onhandige Everett wordt krachtig gespeeld door Ethan Hawke. Als kijker blijf je je verwonderen waarom Maud bij de onvriendelijke Everett blijft, maar heel soms laat acteur Hawke een glimpje liefde voor Maud zien. Hawkins en Hawke geven een overtuigend beeld van het huwelijk van Everette en Maud, waaruit blijkt dat Maud het niet gemakkelijk had.

Deze film over Maud is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Maud Lewis (1903-1970). Door de artritis heeft de vrouw een moeilijke levensloop gehad. Al jong groeide haar handen en armen krom, waardoor ze moeizaam haar liefste hobby schilderen kon uitoefenen. Ondanks het zware leven dat zij leidde, werd de Canadese vrouw bekend vanwege de vrolijke taferelen die ze schilderde, zoals vogels, bloemen en vlinders. Zelfs president Richard Nixon bestelde een schilderij van de Canadese kunstenares. Haar bekendste schilderijen werden voor flinke bedragen verkocht. De film Maudie is een mooi eerbetoon aan deze bijzondere kunstenares.

Het drama Maudie speelt zich af in een klein dorp in Canada, waar veel geroddeld wordt. Everett en Maud wonen in een heel klein huisje dat een stuk buiten het dorp ligt. De benedenverdieping is klein (4 bij 4 meter) en daar bevinden zich de keuken en woonkamer, die tegelijkertijd fungeren als atelier van Maud. Boven is een kleine zolder waar de slaapkamer van het stel zich bevindt. Deze omstandigheden zijn realistisch in beeld gebracht en tonen ontroerende taferelen waarbij Maud in een klein hoekje in het huis zit te schilderen. Ondanks deze kleine leefomgeving lukt het Maud uit te groeien tot een beroemde artiest.

Maudie vertelt het verhaal van de moedige Maud Lewis die ondanks haar ziekte en moeizame huwelijk optimistisch blijft en er het beste van wil maken. Ze weet wat ze wil en laat zich niet tegenhouden door anderen, haar optimisme en doorzettingsvermogen zijn bewonderenswaardig en maken deze film tot een ontroerend drama.

Recensie: Maudie

Maudie

1  2  3  4  5

Maud is een tengere vrouw met een sterke wil. Ondanks haar fysieke mankementen verlangt ze ernaar onafhankelijk te zijn, zich los te maken van haar bezorgde familie en te schilderen. Met dit doel neemt ze een baan als huishoudster bij visboer Everett Lewis. Hij is een stugge, afstandelijke man die gewend is om alleen te wonen in zijn afgelegen huisje in Nova Scotia. Toch lukt het Maud om zijn vertrouwen te winnen met haar optimisme en levenslust. Wat begint als een moeizame relatie groeit uiteindelijk uit tot een bijzonder huwelijk.
    Sally Hawkins (Blue Jasmine) en Ethan Hawke (Boyhood) schitteren in dit ontroerende drama van regisseur Aisling Walsh. De film volgt het indrukwekkende levensverhaal van Maud Lewis en haar verrassende ontwikkeling tot bekende volksschilder.

Bekijk hieronder de trailer: