Recensie: Nintendo 3DS spel Yo-Kai Watch | 4 hartjes

Recensie: Yo-Kai Watch

Trekt het idee van Pokémon Go je aan, maar heb je geen zin om met je mobiel buiten rond te gaan lopen? En ben je in het bezit van een Nintendo 3DS? Dan is Yo-Kai Watch wellicht wat voor jou. Dit nieuwe spel van Nintendo bevat namelijk hetzelfde idee als Pokémon Go. Je trekt binnen je Nintendo 3DS de wijde wereld in om bijzondere beestjes en spookjes te vangen, die met het blote oog niet waarneembaar zijn. Daarvoor ben je in het bezit van een speciale camera, waar je deze beestjes mee kunt vangen.

''Yo-Kai kunnen het best omschreven worden als de fysieke manifestaties van je dagelijkse problemen. En ze zijn overal om je heen, in een vuilnisbak, onder de auto of in een stromende rivier. Met het blote oog zijn ze niet zichtbaar, maar je kunt ze vinden met je Yo-Kai Watch. Het doel hierbij is om ze allemaal (meer dan 200) te vinden, bevriend met ze te raken en hun krachten op te roepen wanneer je dit nodig hebt.''

In het spel mag je een persoon creëren waarmee je op Yo-Kai gaat jagen. Je kiest het geslacht en geeft deze persoon een naam. Je speelveld is een soort dorpje, waar je gemakkelijk een plattegrond van kunt oproepen. Hierop staat aangegeven waar alles is en waar je je op dat moment precies bevindt. Ook is er een dagboek beschikbaar, waar je je vorderingen op bijhoudt. Verder krijg je per gevangen Yo-Kai een medaille en geld om eten en munitie voor je Yo-Kai te kopen. Hierbij is de moeilijkheidsgraad van het spel normaal. Dit betekent dat je geen gevorderde speler hoeft te zijn om dit spel te spelen.

Jammer is dat het spel geheel in het Engels is en een papieren gebruiksaanwijzing ontbreekt. Wel wordt er in de spelomgeving stap voor stap uitgelegd wat je moet doen, welke taak je moet volbrengen en waar je naartoe moet. Dit is in het begin wel veel informatie, maar door zelf de verschillende mogelijkheden te bekijken, wordt je al snel veel duidelijk. Leuk hierbij is dat je gebruik maakt van de verschillende mogelijkheden die de Nintendo 3DS je biedt. Je werkt met een stylus, een touch screen, maar je kunt je apparaat ook bedienen via de knoppen.

Het spel zelf is vormgegeven in anime stijl, waarbij verhaal en eigen actie elkaar afwisselen. De wereld is strak en simpel, maar overzichtelijk. Daarbij hebben de verschillende Yo-Kai elk hun eigen karakter en vorm wat hierbij past. De Yo-Kai kunnen ook menselijke emoties (zoals bij ruzies) beïnvloeden. Er zijn genoeg Yo-Kai met een hoog schattigheidsgehalte. Daarbij geeft het feit, dat je Yo-Kai alleen maar kunt waarnemen door je Watch, een extra mate van spanning aan het spel. Je weet namelijk nooit waar deze beestjes zich mogelijk verborgen houden. Naarmate je meer Yo-Kai verzameld, verdien je meer punten en attributen. Bij het verzamelen van genoeg punten en het afronden van bepaalde levels, creëer je nieuwe mogelijkheden. Er openen zich bijvoorbeeld nieuwe gebieden, waar je in kunt of je hebt meer mogelijkheden om attributen te kopen in winkels.

Concluderend is Yo-Kai een toegankelijk en leuk spel voor liefhebbers van Anime en Pokémon. De afwisseling tussen verhaal en eigen actie met verschillende soorten handelingen zorgen ervoor dat het spel niet snel verveeld. Daarbij openen je vorderingen nieuwe mogelijkheden, wat zorgt voor uren speelplezier. Handig hierbij is dat je je vorderingen kunt opslaan, waardoor je de mogelijkheid hebt om te stoppen wanneer je wilt.

Recensie: Yo-Kai Watch