Recensie: PS4 spel Mass Effect: Andromeda | 4 hartjes

Recensie: Mass Effect: Andromeda

Mass Effect: Andromeda is het vierde deel in de Mass Effect-serie. En eigenlijk is het een soort van reboot. In dit deel staat niet Shepard, maar Ryder in de spotlight. Bioware heeft een hele nieuwe verhaallijn, een nieuw sterrenstelsel en nieuwe vijanden gecreëerd. Het spel is daarom redelijk vernieuwend voor de fans die de eerdere delen hebben gespeeld.

In Mass Effect: Andromeda word je meegenomen naar het Andromeda-stelsel. Dit ligt miljoenen jaren van de Melkweg. De mensen willen hier een nieuw bestaan opbouwen. Maar het blijkt allemaal niet zo mooi te zijn als gedacht. Er zal dan ook een strijd gevoerd moeten worden om een nieuw huis te veroveren in vijandelijk gebied. Want in het Andromeda-stelsel zijn het de mensen die de aliens zijn!

Als het spel begint kan je kiezen tussen de dochter en de zoon van Ryder. Hierbij kan je het karakter ook nog een beetje naar je eigen smaak aanpassen. Je kan hem bijvoorbeeld een andere kleur haar geven. Maar het hoeft natuurlijk niet, je kan het karakter ook gewoon laten zoals hij is. Het menu is erg makkelijk. Alles staat duidelijk aangegeven en is goed te vinden. Hierdoor kan je ook snel je weg vinden in het spel.

Helaas zitten er een aantal bugs in het spel. Een voorbeeld hiervan zijn de uitdrukkingen op de gezichten van de karakters. Als er iets vervelends verteld wordt dan lachen de karakters, terwijl dit dus eigenlijk niet de bedoeling is. Daarnaast bewegen de karakters af en toe een beetje houterig en is het niet duidelijk welke emoties ze hebben. Maar goed, dat doet verder niks af aan het spel zelf. Helaas lopen je teammaten soms in de weg als je op de vijand wil schieten. Dit is natuurlijk erg vervelend als je midden in een gevecht zit.

Ondanks de bovenstaande bugs is de rest van het spel heel erg mooi vorm gegeven. De ruimte, de landschappen, de gebouwen en de ruimteschepen zien er heel erg realistisch uit! Ook aan romantiek is er in dit deel van Mass Effect geen gebrek. En hierbij maakt het ook zeker niet uit of je een mens of een buitenaards wezen bent. Alles is toegestaan en dat is leuk!

In Mass Effect: Andromeda draait het vooral allemaal om de actie. Dus als je daar van houdt is dit de ideale game! Er gebeurt niks op de automatische piloot, dus je moet alles echt helemaal zelf doen. Je schiet zelf op vijanden, je zoekt dekking als er op jou geschoten wordt of je kan weg springen. Ondertussen doen je teamgenoten hun eigen ding, dus daar hoef je niet op te letten. Je mag ook zelf bepalen welke wapens je gebruikt. Mijn favoriet is de Invasion, dit wapen vuurt drie bommen af op de vijand en het brengt erg veel schade toe!

Mass Effect: Andromeda is een heel erg groot spel. Naast het hoofdverhaal bestaan er ook verschillende side missies die je kunt spelen. Daarnaast kan je verschillende objecten verzamelen. Deze zitten in containers die je door het hele spel kunt vinden. Er is dus genoeg te doen in Andromeda. Ook als je even geen zin hebt in de missies kan je gewoon naar een andere planeet in het sterrenstelsel gaan om die te verkennen. Wel is het een spel dat je volledige aandacht op eist. Als je aan het spelen bent zit je er ook echt helemaal in! Dat is ook wat je van een spel als Mass Effect verwacht.

Mass Effect: Andromeda bevat ook een multiplayer functie. Je gaat dan samen met drie teamgenoten tegen verschillende vijanden vechten. Per ronde moet je een objective voltooien. Deze objectives zijn elke keer anders, soms moet je iemand beschermen en de andere keer moet je alleen maar de ronde overleven. In de multiplayer zit dus ook weer voldoende actie!

Kortom, Mass Effect: Andromeda is een erg mooi en groot spel waarin echt voldoende te doen is. Het zal dan ook nog een hele lange tijd duren voordat het spel helemaal uitgespeeld is. Het is wel jammer dat er toch best wat bugs in het spel zitten en dat de karakters wat houterig bewegen. Dat verwacht je niet meer van een spel dat in 2017 gereleased wordt. Desondanks heb ik genoten van Mass Effect: Andromeda.

Recensie: Mass Effect - Andromeda