• mijn waardering

(Ledenrecensie) boek: Nachtdienst. RECENSIE

Nachtdienst van Anya Koek is een heerlijk boek om te lezen. De karakters in het verhaal worden al direct aan het begin van de roman helder en duidelijk neergezet, waardoor je na het lezen van hoofdstuk 1 al het gevoel hebt, dat je iedereen persoonlijk kent. Het kostte mij dan ook moeite om af en toe het boek opzij te leggen; het liefst had ik het in één keer uitgelezen. Zo had het verhaal mij in zijn greep!

De roman draagt als ondertitel "doktersroman". En daarmee wordt het boek naar mijn mening tekort gedaan. Want hoewel het alle elementen van een doktersroman in zich heeft, biedt dit boek veel meer. De verhaallijn gaat veel dieper dan een doorsnee doktersroman.

Ik vind dit boek dan ook een echte aanrader. Anya Koek heeft haar sporen verdiend in de wereld van de televisie (o.a. als hoofd van het schrijfteam van Spangas), maar bewijst met Nachtdienst, dat zij ook heel goed in staat is een roman te schrijven, dat vanaf de eerste tot de laatste pagina boeiend blijft.

Nachtdienst.

1  2  3  4  5
    (6 stemmen)

Medisch Centrum West herleeft!
    Ergens in Nederland staat het ziekenhuis Roderijck Veste. Onder leiding van directeur Boudewijn vormen internist Ava, ambulancebroeder Stef, cardioloog David, verpleegkundige Lonneke en coassistent Roelof er een hecht team dat met de meest uiteenlopende uitdagingen te maken krijgt. Natuurlijk is er de dagelijkse medische praktijk, van ongelukken tot ernstige ziektes - maar ook krijgt het ambulancepersoneel wel eens te maken met agressie, komen er onverzekerde illegalen binnen op de eerste hulp en moeten er verwaarloosde ouderen en mishandelde kinderen worden opgevangen. Al redden ze soms levens, ook medici zijn maar gewone mensen. Ze worden verliefd, zijn jaloers, ambitieus, bang of ijdel. Kan Ava Stefs onverwachte promotie verkroppen? Lukt het Boudewijn om de verleiding van een affaire met een collega te weerstaan? En weet Lonneke David ervan te overtuigen dat zij de ware voor hem is?