• mijn waardering

(Ledenrecensie) boek: Een prachtige dag RECENSIE

Elin Hilderbrand kan duidelijk goed schrijven, maar de personages in haar boek spraken me niet echt aan.

Een prachtige dag beschrijft de gebeurtenissen rondom het trouwweekend van Jenna. De hele familie komt samen op Nantucket Eiland om de bruiloft te vieren. Eén van de hoofdpersonages die we volgen is Margot, de oudste zuster van het gezin. Margot is Jenna’s eerste bruidsmeisje en zij moet ervoor zorgen dat de bruiloft perfect verloopt.

Jenna gaat dus trouwen. Haar moeder is 7 jaar geleden overleden, maar ze heeft vlak voor haar dood een notitieboek vol geschreven over hoe zij zou willen dat Jenna’s trouwdag eruit zou zien. Moeder heeft aan alles gedacht, van de jurk, tot de muziek en het eten. Jenna volgt het notitieboek tot op de letter nauwkeurig. Je vraagt je af of het Jenna’s dag wordt of die van haar moeder.

Wat mij erg stoorde in dit boek was dat de overleden moeder van het gezin zo op een voetstuk werd gezet. Op mij kwam de moeder helemaal niet sympathiek over, maar eerder als een verschrikkelijke controlfreak, die haar dochter indirect dwong om haar trouwdag op een bepaalde manier in te vullen. Verder vond ik het erg zielig dat de tweede vrouw van de vader van het gezin, Pauline, zo slecht behandeld werd binnen de familie. De enige reden hiervoor was dat Pauline niet Beth was.

Het boek was ook best wel saai. Sommige verhaallijnen, zoals het zogenaamde liefdesverhaal van de ouders van de bruidegom, Ann en Jim, boeide mij totaal niet. Ook werden sommige gebeurtenissen opgezet als een groot drama en bleek het uiteindelijk heel erg mee te vallen.

Al met al, een redelijk boek.

Een prachtige dag

1  2  3  4  5
    (3 stemmen)

Twee families komen samen voor een zomerbruiloft in Nantucket. Alles is tot in de puntjes gepland door de overleden moeder van de bruid, die een notitieboekje achterliet met tips, plannen en ideeën voor de bruiloft van Jenna, haar jongste dochter. Alles moet op zijn plek vallen op deze feestelijke dag. Maar achter de schermen is niets zo perfect als het lijkt. De familie blijkt maar moeilijk zonder de verbindende kracht van de moeder te kunnen, en terwijl de aanstaanden zich verheugen op hun bruiloft, lijken de levens van hun familie en vrienden in duigen te vallen. In de dagen voor de bruiloft wordt de liefde op de proef gesteld, worden er schandalen onthuld, en worden harten gebroken of juist geheeld. Kan ware liefde alles overwinnen?