• mijn waardering

(Ledenrecensie) boek: Alles wat je lief is RECENSIE

Allergisch zijn voor de hele wereld. Het lijkt iets wat alleen voorkomt in sprookjes, maar helaas is het wel degelijk mogelijk en Madeline heeft er last van. Al van kleins af aan leeft Madeline binnen de vier muren van haar huis met als enige gezelschap haar moeder en verpleegster Carla. Ze houdt zich bezig met lezen en wat internetshoppen en krijgt tussendoor les via de computer. Eigenlijk mist ze de buitenwereld niet, ze weet immers niet beter. Totdat Olly naast haar komt wonen. Ze leren elkaar kennen via internet en gesprekken door het raam heen, maar al snel wil Madeline meer en worden de vier muren toch wel erg krap.

Het boek is opgebouwd uit allerlei hoofdstukken, briefjes, reviews, tekeningen, noem maar op. Dit lijkt in eerste instantie vervelend, maar het blijkt totaal bij Madeline te passen, waardoor het een leuke manier van lezen wordt. Het verhaal is vlot geschreven en geeft duidelijk het beeld van een meisje weer die anders is dan andere maar ondanks haar ziekte toch ook een doodnormale puber die dingen wil gaan ontdekken. Daarnaast krijgt het verhaal een aparte wending, waardoor je eigenlijk ook een soort van medelijden krijgt met Maddie, maar eigenlijk nog meer met haar moeder. Zij blijkt al die jaren een soort van trauma met zich mee te dragen, die eigenlijk heel begrijpelijk is na wat er vroeger is gebeurd.

Kortom het is een vlot geschreven origineel verhaal, dat je eigenlijk niet wil wegleggen. Vooral meiden rond de 15-20 zullen het boek zeker kunnen waarderen, maar het is ook nog leuk voor de iets oudere generatie.

Alles wat je lief is

1  2  3  4  5
    (24 stemmen)

Je kunt misschien niet alles voorspellen, maar sommige dingen wel. Dat ik verliefd ga worden op Olly, bijvoorbeeld. En dat het op een ramp zal uitdraaien.

Madeline is allergisch voor de wereld. Zo allergisch dat ze al zeventien jaar niet buiten is geweest. De enige mensen die ze te zien krijgt, zijn haar moeder en verpleegster Carla. Madeline verdrijft de tijd met lezen en het schrijven van ‘spoilende’ boekbesprekingen. Tot er een nieuwe jongen naast haar komt wonen, met ogen in de kleur van de Atlantische oceaan: Olly. Hun vriendschap begint online, maar al gauw is dat niet meer genoeg…

Alles wat je lief is gaat over het verlangen naar het onbereikbare, en over alles wat we op het spel zetten voor de liefde.