• mijn waardering

(Ledenrecensie) boek: Alles wat je lief is RECENSIE

Een boek waarin de hoofdpersoon een ziekte heeft die ervoor zorgt dat ze voor de hele wereld allergisch is, klonk mij ontzettend interessant in de orde. Zo veel dingen die voor ons vanzelfsprekend zijn, vallen dan ineens weg. Madeline weet echter niet beter. Zij is al zeventien jaar haar huis niet meer uit geweest. Veel maakt ze dus ook niet mee. Van te voren was ik daardoor een beetje bang voor het verhaal: zou het niet heel saai zijn? Nicola Yoon heeft dit echter op een heel handige manier opgelost. De lopende tekst wordt namelijk afgewisseld met allerlei soorten tekstjes: van notities en medische grafieken, tot aan huiswerkopdrachten en chatgesprekken. Hierdoor ontstaat een ontzettend leuk en divers boek, waarbij elke pagina weer anders is en je bovendien extra het verhaal in getrokken wordt.

Zelf was ik erg nieuwsgierig naar de ziekte van Madeline, SCID. Hoe zou het precies werken? Wat houdt het in? Deze vragen werden niet beantwoord zoals ik dat graag zou willen, en dat is dan ook meteen wat mij betreft het grootste minpunt aan dit boek: je komt over de ziekte zelf vrij weinig te weten. Zo schijnt ze bijvoorbeeld maar weinig soorten voedsel te tolereren, maar wordt dit amper ter sprake gebracht. Zo zonde! Ik had hierdoor niet het gevoel dat haar SCID bij Madeline een grote rol in haar leven speelde - als je het feit dat ze haar huis niet uit mag niet meetelt dan. Ik had haar ziekte graag meer uitgewerkt gezien.

Wat ik wel heel mooi vond, is de groei die Madeline meemaakt. Het verhaal groeit bovendien met haar mee. Alles wat je lief is begint heel klein, net als Madeline's wereld. Dan ontmoet ze Olly en begint ze steeds meer te verlangen naar.. meer. Naar de buitenwereld, naar ervaringen die ze waarschijnlijk nooit zal hebben. Het verhaal wordt hierdoor ook steeds groter, steeds weidser. Madeline is een enorm sterk personage, ondanks dat haar ziekte haar enorm belemmerd. Olly vond ik een perfecte tegenhanger voor haar. Hij laat Madeline zien dat er meer is in het leven, hij laat haar groeien.

Al met al is het dus een ontzettend lief en mooi boek over een meisje met een ingrijpende ziekte en de ontwikkeling die zij doormaakt. Op het einde zit een plottwist die ik helaas al aan had zien komen, maar desondanks vond ik het een heerlijk boek voor even tussendoor. De manier van schrijven, inclusief alle extraatjes, maken dit boek bovendien extra uniek. Het grootste minpunt vond ik echter dat de allesomvattende ziekte SCID maar weinig in beeld kwam, en dat was voor mij nou juist waar ik het graag om had willen laten gaan.

Alles wat je lief is

1  2  3  4  5
    (24 stemmen)

Je kunt misschien niet alles voorspellen, maar sommige dingen wel. Dat ik verliefd ga worden op Olly, bijvoorbeeld. En dat het op een ramp zal uitdraaien.

Madeline is allergisch voor de wereld. Zo allergisch dat ze al zeventien jaar niet buiten is geweest. De enige mensen die ze te zien krijgt, zijn haar moeder en verpleegster Carla. Madeline verdrijft de tijd met lezen en het schrijven van ‘spoilende’ boekbesprekingen. Tot er een nieuwe jongen naast haar komt wonen, met ogen in de kleur van de Atlantische oceaan: Olly. Hun vriendschap begint online, maar al gauw is dat niet meer genoeg…

Alles wat je lief is gaat over het verlangen naar het onbereikbare, en over alles wat we op het spel zetten voor de liefde.