• mijn waardering

(Ledenrecensie) boek: Alles wat je lief is RECENSIE

Het verhaal is geschreven vanuit Madeline’s perspectief. Madeline is een leuk en grappig persoon, ze houdt van lezen en van boeken. Ik vind het ook mooi om te zien hoe ze zich ontwikkelt in het boek. Olly is echt de jongen die je in je buurt wilt hebben. Wat ik zelf altijd zo raar vind, is wanneer mensen jongens uit boeken knap vinden, alsof je weet hoe ze er precies uitzien. Ik kan dus niet zeggen of ik Olly knap vind. Verder vind ik alle andere personages ook goed neergezet, er zijn voor mij geen overbodige personages of vervelende mensen.

Er zitten in het verhaal allemaal tekeningen tussen. Ook zitten er mailtjes en berichtjes van Maddy en Olly bij. Dat maakt het verhaal voor mij levendig en ik vind het een grappig effect hebben, het past goed bij het boek. Ik hou van de schrijfstijl van Nicola, ze schrijft best poëtisch en dat past wel bij mij. Maddy en Olly denken veel na over van alles. Ik vind het ook fijn dat de ziekte van Maddy niet het hoofdonderwerp van het boek is, er wordt weinig verteld over de ziekte en dat vind ik helemaal niet zo erg. Het gaat puur over Maddy en Olly.

Misschien vind ik dit boek wel zo geweldig, omdat ik er juist weinig van verwachtte. Ik dacht dat het zo’n cliché verhaal zou zijn, wat wel leuk was om te lezen, maar ik vond het zoveel leuker dan dat. Ik hoor ook een aantal mindere verhalen van mensen, wat ik erg jammer vind, misschien waren hun verwachtingen juist te hoog. Ik raad dit boek echt aan iedereen die ik tegenkom aan. Er zijn al een aantal mensen die dit boek gingen kopen door mij. Wat ik zo awesome vind.

Alles wat je lief is

1  2  3  4  5
    (24 stemmen)

Je kunt misschien niet alles voorspellen, maar sommige dingen wel. Dat ik verliefd ga worden op Olly, bijvoorbeeld. En dat het op een ramp zal uitdraaien.

Madeline is allergisch voor de wereld. Zo allergisch dat ze al zeventien jaar niet buiten is geweest. De enige mensen die ze te zien krijgt, zijn haar moeder en verpleegster Carla. Madeline verdrijft de tijd met lezen en het schrijven van ‘spoilende’ boekbesprekingen. Tot er een nieuwe jongen naast haar komt wonen, met ogen in de kleur van de Atlantische oceaan: Olly. Hun vriendschap begint online, maar al gauw is dat niet meer genoeg…

Alles wat je lief is gaat over het verlangen naar het onbereikbare, en over alles wat we op het spel zetten voor de liefde.