• mijn waardering

(Ledenrecensie) boek: Staalhart RECENSIE

Tien jaar geleden verscheen Calamity aan de hemel en zorgde ervoor dat sommige mensen speciale gaven kregen. Deze mensen, Epics, kregen naast hun gave een onstilbare honger naar macht en destructie. Geen mens haalt het in zijn hoofd om het tegen de Epics op te nemen, behalve de Wrekers; een geheimzinnige groep die al meerdere Epics uitgeschakeld heeft.

David zet alles op alles om de Wrekers op te sporen en ervoor te zorgen dat zij hun pijlen richten op Staalhart, de Epic die regeert als tiran over Newcago. En de Epic die verantwoordelijk is voor de dood van Davids vader. Staalhart wordt geacht onsterfelijk te zijn, maar David is de enige die hem ooit heeft zien bloeden. En hij zint op wraak.

Toen ik dit boek binnen kreeg, was ik meteen enthousiast. De kaft is prachtig en ik kan mijn ogen er niet vanaf houden. Ik blijf ernaar kijken en heb meteen het idee dat ik met een spannend boek te maken heb. De tekst op de achterflap versterkt mijn vermoeden dat dit een boek moet zijn dat je maar met moeite aan de kant legt. Op de allereerste pagina is het raak en begint het boek meteen goed en spannend. Eenmaal verder in het verhaal wordt het lezen wat lastiger. Er komen woorden in voor die in "onze" gewone taal niet voorkomen, maar waarvan ik ook niet heel duidelijk heb gekregen wat de betekenis moet zijn. In het begin las dat wat lastig, maar op een gegeven moment las ik er overheen. Op sommige momenten vertraagde het verhaal wat, wat ik persoonlijk wel fijn vond. Het zorgde voor wat meer diepgang en wat achtergrond bij het verhaal. Aan het einde van het boek liep de spanning weer enorm op, al was het wat mij betreft een iets te hoog tempo. Er gebeurde op een paar pagina's enorm veel en dat was niet heel goed te volgen. Het boek is leuk om te lezen, al moet je wel van sciencefiction/fantasy houden. De filmrechten zijn al verkocht en het vervolg komt is al onderweg. Al ben ik er nog niet van overtuigd of ik die ga lezen.

Staalhart

1  2  3  4  5
    (16 stemmen)

Tien jaar geleden verscheen Calamity aan de hemel en ontwikkelden sommige mensen ineens bijzondere krachten. Deze zogeheten 'Epics' kregen niet alleen een gave, maar ook een onstilbare honger naar macht en destructie. Niemand durft de Epics een strobreed in de weg te leggen. Niemand, behalve de Wrekers. Die geheimzinnige groep heeft al meerdere onverslaanbaar geachte Epics uitgeschakeld. David is vastbesloten de Wrekers op te sporen en ze te overtuigen hun vizier te richten op de wrede Epic Staalhart. Die regeert als een tiran over Newcago en is verantwoordelijk voor de dood van Davids vader. Staalhart staat erom bekend onsterfelijk te zijn, maar David is de enige die Staalhart ooit heeft zien bloeden. En hij zint op wraak.