• mijn waardering

(Ledenrecensie) boek: Staalhart RECENSIE

Ik was echt toe aan een superspannend boek vol actie en avontuur. Toen Staalhart voorbij kwam, was ik dan ook meteen enthousiast. En na het lezen ben ik dat nog steeds.

Ik vind dat Brandon Sanderson een geweldige wereld heeft neergezet die hij bovendien enorm goed heeft uitgewerkt. Slechte superhelden vond ik echt een verfrissende twist, even iets anders. Het feit dat iedere Epic één zwakte heeft vond ik erg goed bedacht: dit maakt het verhaal extra spannend en zorgt er bovendien voor dat je tijdens het lezen continu aan het raden bent. Wat zal de zwakte van die ene Epic zijn? Of ik iets vond tegenvallen? Ik denk alleen het gebruik van ‘nieuwe’ scheldwoorden. Zo zeiden ze continu ‘sparks’ – van mij had dat niet gehoeven.

Ik vond de personages stuk voor stuk geweldig. David heeft een enorm complete persoonlijkheid. Gedurende het boek komen daar allerlei aspecten van naar voren: van zijn enthousiasme tot aan zijn obsessie en bijbehorende doorzettingsvermogen. Ik vond hem dan ook een perfecte aanvulling op de Wrekers – van wie elk lid ook een heel eigen persoonlijkheid had. Je leert de personages stuk voor stuk enorm goed kennen, al was David toch echt mijn favoriet.

Brandon Sanderson heeft geen heel luchtige schrijfstijl, maar dat vond ik dan ook niet bij het boek passen. Sanderson schuwt soms ingewikkelde beschrijvingen niet en laat op deze manier zien dat hij echt over het verhaal en de wereld heeft nagedacht. Ik vond het boek dan ook enorm goed in elkaar zitten en heb van elke pagina genoten. Mijn aandacht verslapte nooit. Je kunt dus wel stellen dat dit verhaal helemaal aan mijn verwachtingen voldeed. Brandon Sanderson deinst niet terug voor geweld en heftige gebeurtenissen. Dat is ook een van de dingen die het boek zo gaaf maakten. Een aantal van de plottwisten hebben mij dan ook absoluut in positieve zin verrast!

Kortom: ik raad dit boek aan aan iedereen die van een verhaal vol actie, avontuur en vriendschap houdt. Ik vond het in elk geval een enorme aanrader en ik heb nu al zin in het tweede deel.

Staalhart

1  2  3  4  5
    (16 stemmen)

Tien jaar geleden verscheen Calamity aan de hemel en ontwikkelden sommige mensen ineens bijzondere krachten. Deze zogeheten 'Epics' kregen niet alleen een gave, maar ook een onstilbare honger naar macht en destructie. Niemand durft de Epics een strobreed in de weg te leggen. Niemand, behalve de Wrekers. Die geheimzinnige groep heeft al meerdere onverslaanbaar geachte Epics uitgeschakeld. David is vastbesloten de Wrekers op te sporen en ze te overtuigen hun vizier te richten op de wrede Epic Staalhart. Die regeert als een tiran over Newcago en is verantwoordelijk voor de dood van Davids vader. Staalhart staat erom bekend onsterfelijk te zijn, maar David is de enige die Staalhart ooit heeft zien bloeden. En hij zint op wraak.