• mijn waardering

(Ledenrecensie) boek: Zomermeisjes RECENSIE

De Amsterdamse profiler Lot van Dijk is naar korps Twente geplaatst.
Na enkele maanden saai werk wordt een lijk van een meisje ontdekt en even later een tweede.
Lot gaat, met haar collega's die nog niet gewend zijn aan zowel een profiler als een vrouwelijke rechercheur, achter de dader aan.

Door de korte hoofdstukken leest het makkelijk weg. De hoofdstukken wisselen in perspectief van slachtoffer, dader en Lot. De hoofdstukken die vanuit slachtoffer en dader wisselen ook in tijd waardoor niet direct duidelijk is of iets in verleden of heden speelt, soms verwarrend maar uiteindelijk houdt het de lezer bij de les en wordt alles wel duidelijk.

Het geheel voelt wel wat on-nederlands aan door het gebruik van een profiler en een seriemoordenaar.
Waarom Lot als profiler "gewoon" politiewerk in Twente moet doen is niet duidelijk geworden.
De karakters zijn prachtig en karakteristiek uitgewerkt al blijven er vele vragen over omstandigheden en gebeurtenissen in de levens van de hoofdpersonen onuitgewerkt. Dat geeft het gevoel dat Zomermeisjes het eerste boek is uit een reeks met Lot van Dijk als hoofdpersoon.

Niet perfect geschreven maar niettemin wel heel goed, vooral doordat de personen zo realistisch beschreven worden en omdat Jobien subliem de lezer mededogen kan laten voelen met de dader.
Kom maar op met het volgende deel!

Zomermeisjes

1  2  3  4  5

De jonge Amsterdamse rechercheur Lot van Dijk moet tot haar grote teleurstelling aan de slag bij het korps Twente - ver weg van waar het volgens haar allemaal gebeurt. Ze wordt gek van verveling, totdat tijdens een slepende nachtdienst ineens het lijk van een tienermeisje wordt gevonden in een afgelegen hutje in het bos. Voor Lot is het al snel duidelijk dat het meisje onderdeel is van de fantasie van een gevaarlijke seriemoordenaar. Ze weet zeker dat er meer slachtoffers zullen volgen en staat te trappelen om aan haar eerste echte zaak als profiler te beginnen. Door de mannelijke collega's binnen het korps, die haar specialisme met grote scepsis bekijken, wordt ze echter behoorlijk tegengewerkt. Dan wordt er een tweede slachtoffer gevonden. En moeten haar collega's wel naar haar luisteren. Zomermeisjes is een zenuwslopende psychologische thriller over het werk van een jonge profiler die de psyche van een seriemoordenaar tot de kern probeert te ontrafelen. Hoe dieper ze graaft, hoe dichterbij ze komt. En hoe groter het gevaar wordt.