• mijn waardering

(Ledenrecensie) boek: Chemie RECENSIE

Chemie heb ik mogen lezen voor de leesclub van Chicklit. Toen ik dit boek in handen kreeg viel het me op hoe dun het boek is. De meeste Young Adult boeken hebben ruim 200 bladzijdes, maar Chemie heeft er maar 134. Dat vond ik best wel tegenvallen, maar dan denk ik, zolang de auteur de personages en gebeurtenissen realistisch beschrijft en het verhaal goed wordt afgerond, maakt het aantal bladzijdes niets uit.

Helaas merkte ik tijdens het lezen dat aan geen van de twee bovengenoemde punten is voldaan. Hoewel het verhaal heel vlot las en ik erdoorheen vloog, was het verhaal onrealistisch geschreven. Het gaat over Emma die samen met een groepje klasgenoten tijdens de zomervakantie met een paar docenten op excursie gaan naar Griekenland. Het lijkt me heel vreemd dat er leerlingen zijn die tijdens de zomervakantie vrijwillig met docenten mee op excursie willen. Wat ik ook raar vind, is dat de niemand van de andere begeleiders van de excursie meneer Vandevelde wijst op het feit dat een liefdesrelatie tussen een leerling en een leraar niet kan. Er gebeuren namelijk veel dingen in het boek tussen Vandevelde en Emma die de andere begeleiders hadden moeten opmerken.

Verder wordt het verhaal tegen het einde heel erg afgeraffeld. Alles gaat plotseling heel snel en voor je het weet is de reis in Griekenland voorbij, terwijl de reis veel uitgebreider beschreven kon worden. Ook komen de grote tijdsprongen richting het einde van het verhaal voor mij heel erg onverwachts waardoor het verhaal heel rommelig en verwarrend leek.

Naar mijn mening heeft de auteur in dit verhaal heel veel kansen laten liggen. Het concept, namelijk de verboden liefde tussen een leerling en een leraar, was leuk, maar het is niet goed uitgewerkt. De auteur kon bijvoorbeeld veel dieper op de personages ingaan. Behalve de hoofdpersonen Emma en Vandevelde leer je namelijk weinig andere personages kennen. Ook hadden er niet zulke grote tijdsprongen in het verhaal gehoeven. Als lezer lijkt het dan alsof je hele stukken informatie mist, waardoor het verhaal heel verwarrend wordt. Chemie heeft me helaas niet overtuigd, waardoor ik het 2 sterren geef.

Chemie

1  2  3  4  5
    (17 stemmen)

Nadat ze is gedumpt door haar vriendje Benno, kan de zeventienjarige Emma wel wat afleiding gebruiken. Ze verheugt zich enorm op haar klassenreis naar Griekenland. Vooral omdat meneer Vandevelde, haar jonge en knappe chemieleraar, meegaat als begeleider. Veel meisjes op school hebben een crush op hem en Emma stiekem ook. Tegelijkertijd beseft ze dat een relatie tussen hen onmogelijk is. Totdat ze begint te merken dat meneer Vandevelde misschien meer belangstelling voor haar heeft dan een leraar zou mogen hebben. Is er echt chemie tussen hen?