• mijn waardering

(Ledenrecensie) boek: De wandelhoer RECENSIE

Marie Schärer, beeldschoon en nog steeds maagd, is de enige dochter van een rijke burger in Konstanz. Ze verheugd zich op haar huwelijk met de vooraanstaande magister Ruppertus Splendidus, zoon van een rijksgraaf.  Echter op de vooravond van haar huwelijk wordt ze, ten onrechte, beschuldigd van ontucht. Ze wordt gearresteerd en veroordeeld tot geseling en verbanning. Mede dankzij Hiltrud, een rondreizende hoer, overleeft Marie. Dit betekent wel dat Marie datgene moet doen waarvan zij werd beschuldigd. Om te overleven moet Marie haar lichaam verkopen, maar haar gedachten aan wraak houden haar op de been. Er zal een dag komen waarop de man die haar zo heeft vernederd zijn tol zal betalen.

Het schrijversduo Iny Lorentz trekt je aandacht met de titel De wandelhoer, maar weet het fantastisch vast te houden met het verhaal. Ze nemen je mee naar Konstanz en trekken je de wereld in van een sterke vrouw die vecht voor haar eer. Vanaf de eerste bladzijde ben ik in de ban van het verhaal van Marie. Ze denkt in een goed huwelijk te treden, maar haar verloofde heeft andere plannen. Magister Ruppertus Splendidus levert Marie en haar vader een gemene streek, wat van Marie uiteindelijk een hoer maakt. Vanaf het moment dat het lot van Marie bekend wordt, krijg ik een hekel aan magister Ruppertus Splendidus. Mijn hekel voor die man groeide mee met Marie's haat en haar wraakzucht. Hoe verder je in het verhaal komt, des te spannender het wordt. Je krijgt te weten hoe Marie's leven als wandelhoer haar vergaat en je wordt steeds nieuwsgieriger naar het moment van haar wraak. Je gaat meeleven met Marie en haar vrienden, hun lot raakt je in je hart. Het verhaal verveelt geen moment en leest, mede dankzij de vele perspectiefwisselingen, als een trein. Ik kan niet anders dan De wandelhoer de hemel in prijzen. Laat je niet door de dikte van het boek afschrikken. Alle bladzijdes zijn het waard en uiteindelijk wil je alleen maar meer.

De wandelhoer

1  2  3  4  5
    (13 stemmen)

Konstanz in het jaar 1414. De beeldschone Marie Schärer leidt een onbezorgd leven, tot de dag dat haar vader haar wil laten trouwen met Ruppertus, de zoon van de Graaf von Keilburg. Maar Marie’s grote liefde is haar jeugdvriend Michel Adler, die vanwege zijn lage sociale status niet aan de verwachtingen van haar vader voldoet. Als Ruppertus de weigerachtige houding van Marie aanvoelt, is hij diep gekrenkt en hij zint op wraak: hij beschuldigt Marie van ontucht, zodat ze veroordeeld en gemarteld, half dood uit de stad verbannen wordt. De rondreizende prostituee Hiltrud vindt Marie zwaar gewond en verzorgt haar. Maar die hulp is niet gratis. Om te overleven moet Marie daarna haar lichaam verkopen... De wandelhoer is een oprechte roman die het hart van miljoenen lezers al wist te raken.