• mijn waardering

(Ledenrecensie) boek: Gestrand RECENSIE

“Gestrand”:  het verhaal van Anna en T.J. die op elkaar aangewezen zijn als ze willen overleven.

Anna is een dertig-jarige docente Engels. Ze wordt  aangenomen als privédocente voor T.J. Callahan, die door de ziekte van Hodgkin een grote achterstand heeft opgelopen. Voor deze bijlessen vertrekt Anna met T.J. naar de Malediven, waar T.J.’s familie een zomerhuis heeft.  Nadat hun vliegtuig is gecrasht en ze aangespoeld zijn op een onbewoond eiland moeten ze er alles aan gaan doen om daar te overleven. Samen overkomen ze zo vele hindernissen op het verlaten eiland.

De tijd verstrijkt en ze worden maar niet gevonden, terwijl Anna en T.J.  elkaar wel weten te vinden. Des te meer tijd verstrijkt, des te heftiger hun gevoelens worden. Zullen ze ooit nog van het eiland afkomen? En misschien nog belangrijker, wat zal er gebeuren áls ze ooit thuiskomen?

Ik was erg nieuwsgierig naar het verhaal, aangezien crashen om vervolgens op een onbewoond eiland te belanden een enigszins uitgemolken situatie is. Ik was dus vooral benieuwd naar hoe dit onderwerp uitgewerkt zou worden. Spijtig genoeg vond ik het niet fantastisch. De schrijfstijl is erg simplistisch, bijna basisschool-kwaliteit. Het voordeel daarmee is dan wel, dat het makkelijk wegleest. De sfeer in het boek deed mij heel erg denken aan de film “The Blue Lagoon” uit 1980. Het verschil zit er dan wel in dat de personages zo anders zijn dan in deze film.

Er wordt uitvoerig beschreven wat er gebeurt, hoe Anna en T.J. samen proberen te overleven en hoe dit hun emoties en gedachten beïnvloedt. Er wordt dan ook per hoofdstuk gewisseld van perspectief.  Deze perspectiefwisseling bevordert het lezen en is dus totaal niet ergerlijk. Op de kaft staat "Spanning en romantiek op een onbewoond eiland", helaas vond ik het voorgaande een beetje missen.

Uiteraard waren er de hindernissen in de wildernis die overkomen moesten worden, maar ik werd niet meegesleurd op de momenten dat het spannend moest zijn. Romantiek krijgt al gauw de overhand, het is dan ook terecht een roman. De romantiek maakt dan ook goed wat er aan spanning in dit boek mist.

Pas tegen het einde van het boek kon ik me meer in het verhaal vinden, wanneer Anna en T.J. weer terug zijn in de 'gewone wereld'  en het dan samen moeten zien te redden. Dan wordt het verhaal naar mijn mening realistischer en meteen ook een stuk volwassener. Jammer genoeg moest ik het boek wel bijna uitlezen om me echt in het verhaal te kunnen vinden. Toch heb ik het boek in een dag uitgelezen en het is dan ook een prima boek om tussendoor, op vakantie aan het strand, te lezen. Ik zou het boek wel degelijk aanraden aan mensen die het heerlijk vinden om een lekker wegleesboek te lezen, maar niet te veel spanning verwachten.

Gestrand

Tracey Garvis Graves

24 april 2013

ISBN 9789021808307
    Uitgever Sijthoff
    336 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

On The Island

Sijthoff

Reizen

1  2  3  4  5
    (17 stemmen)

Anna Emerson vertrekt met T.J. Callahan naar de Malediven, naar het zomerhuis van zijn familie, waar ze de zestienjarige jongen bijles zal gaan geven. Maar hun watervliegtuigje crasht en ze spoelen aan op een onbewoond eiland. Anna en T.J. zijn op elkaar aangewezen om te overleven in dit tropisch paradijs dat talloze gevaren herbergt. De dagen worden weken en de weken worden maanden, en de twee worden niet gevonden. Naarmate de tijd verstrijkt, voelen Anna en T.J. zich steeds meer tot elkaar aangetrokken...