Hoe Deadpool een ware hit werd 

Begin dit jaar kwam-ie eindelijk uit: Deadpool. De film met Ryan Reynolds, die na zijn transformatie eruit komt te zien als a testicle with teeth, gaat over het Marvel Commics-personage dat gehuld in een strak rood pakje slechteriken afslacht om zijn vriendin te beschermen. Deadpool werd een regelrechte hit en haalde 363.1 miljoen dollar binnen. Hoe werd de film toch zo’n succes? 

De superheldenfilm was al een tijd geleden ontwikkeld, maar werd jarenlang tegengehouden door 20th Century Fox tot bepaalde beelden naar buiten lekten. Fans eisten dat de film werd uitgebracht en steeds meer mensen sloten zich hierbij aan. De vraag naar een Deadpool-film kon niet meer genegeerd worden. Die film kwam er. 

Maar een hit werd nog steeds niet verwacht. Deadpool kreeg een budget van 58 miljoen dollar wat voor Hollywoodbegrippen een vrij bescheiden budget is. Daarnaast werd de film midden februari uitgebracht wat niet de beste periode is om een film uit te brengen. Verwachtingen waren niet erg hoog, toch brak de film records. In het eerste weekend dat Deadpool in de bioscoop draaide, haalde de film 132 miljoen dollar op. 

Met argusogen keek de industrie toe hoe de actiefilm zo’n groot succes werd. Een succes dat andere filmmakers wilden evenaren. Men begon te speculeren wat er nu voor zorgde dat de film een kaskraker werd. Kwam het doordat de film voor 16 jaar en ouder was in plaats van het standaard alleen-voor-12-jaar-en-ouder-publiek. Of kwam het door de platte humor in de film? Of zijn acteur Ryan Reynolds, regisseur Tim Muller en schrijvers Rhett Reese en Paul Wernick gewoon de ware helden omdat ze de karakters niet veranderden waardoor de fans van de strips niet teleurgesteld werden? Of was het simpelweg de fantastische manier van reclame maken voor de film? 

Marc Weinstock, hoofd marketing van Fox, gaat uit van het laatste. De fans geruststellen was volgens hem het belangrijkst. Zij moesten gerustgesteld worden over het kostuum en over de actie die voor zou komen in de film. Dat de film van de makers een R-rating kreeg, hielp mee. Veel actiefilms krijgen in Amerika een PG-13 Rating wat inhoudt dat bepaalde beelden niet geschikt zijn voor kinderen onder de 13 jaar. De R-rating houdt in dat een film niet geschikt is voor zij die jonger dan 17 jaar zijn, waardoor de film gewelddadiger kon zijn en de grapjes grof. 

Deadpool viel simpelweg in de smaak doordat Deadpool Deadpool bleef en fans hiervan op de hoogte werden gesteld door de marketingacties voorafgaand.  Ryan Reynolds en de makers lieten geen gecensureerde versie van de onconventionele superheld zien, maar lieten het personage rauw. Zoals hij werd neergezet in de strips.  

Wat vind jij van Deadpool?
Bron: EW 
Lees ook: Dit zijn de genomineerden voor de Golden Globes

Nieuwste artikelen

  • De omzwervingen van Boek - Melanie van de Peut

  • Familiehuis aan zee - Simone Foekens

  • Net goed – Tjibbe Veldkamp

  • Zusje van mij - Mikaela Bley

  • Toen de maskers kwamen - Jennifer Dugan

Gerelateerde artikelen

  • 12 x grappen voor de echte Harry Potter fans

  • Pikante films op Netflix

  • Dit kunnen we verwachten van 365 dni 2

  • Deze acteurs haten de manier waarop ze beroemd zijn geworden

  • Dit is wat we weten over de verfilming van De Selectie van Kiera Cass

Zoek in artikelen